Nejmenší tank na světě s novými zbraněmi. Německo modernizovalo tank Wiesel
Německá armáda ukázala fotografii tanku Wiesel s namontovaným odpalovacím zařízením protitankových řízených střel (ppk) Spike-LR s označením MELLS. Vysvětlíme vám, čeho je tato tanketa schopna.
Německo v roce 2019 pověřilo společnost FFG Flensburger Fahrzeugbau GmbH (FFG), vývojáře futuristického bojového vozidla pěchoty Genesis, modernizací 196 tanket Wiesel, které jsou v současné době ve službě, za celkovou cenu 73 milionů eur, aby mohly zůstat ve službě nejméně do roku 2030.
Prvním opatřením bylo nahrazení starých PTŘS BGM-71 TOW (Tube-launched, Optically tracked, Wire-guided) za nejnovější Spike-LR v Německu označované MELLS, jak uvádí web Soldat & Technik. Stojí za zmínku, že většina z 350 Wieselů dodaných v letech 1989 až 1992 byla právě protitanková verze.

Zajímavé je, že výměna výzbroje nebyla tak jednoduchá, protože u Wieselu fungovalo odpalovací zařízení TOW také jako jakási bezpečnostní klec pro posádku v případě převrácení. Nové odpalovací zařízení již tuto funkci neplní, a proto bylo nutné nainstalovat další držáky na pravou a levou stranu odpalovacího zařízení. Druhým velkým problémem byla délka střel Spike, které jsou delší než odpalovací zařízení TOW, zatímco tank Wiesel je velmi malý s délkou do 3,55 m a výškou 1,9 m, jak píše server Forces.
Kromě toho společnost FFG vyvinula tři prototypy modernizovaných Wieselů, u nichž bylo nejvýznamnějším problémem snížení akustické stopy, zlepšení balistické a protiminové ochrany a optimalizace poměru výkonu a hmotnosti. Zlepšení se týkala také ergonomie, komunikačních systémů a výměny nebo repasování výzbroje a dalších provozních součástí.
Wiesel 1 – jedinečný design na světě
Vznik německého tanku se datuje do 70. let 20. století. V té době německá armáda požadovala lehké obrněné víceúčelové vozidlo určené pro průzkum nebo podporu výsadkových jednotek. V roce 1973 předložily firmy své návrhy, z nichž za nejslibnější byl považován návrh firem MAK a Porsche. Poté, co bylo v roce 1979 postaveno šest prototypů, byly práce z rozpočtových důvodů zastaveny.
Přesto projekt dále rozvíjely samy a tento stav trval až do roku 1984, kdy o něj opět projevila zájem německá armáda. Výsledkem bylo velmi lehké pásové vozidlo o hmotnosti necelé tři tuny, které by se v meziválečné terminologii označovalo jako tanket. Vzhledem ke své velikosti je Wiesel velmi snadno skrytelný a jeho pancíř poskytuje ochranu proti střelbě z ručních zbraní a střepinám. To není mnoho, ale na druhou stranu je to více, než nabízejí čtyřkolky nebo vozidla typu buggy.
Služba v armádě
Stejně jako vozidla buggy má tank Wiesel vynikající pohyblivost a maximální rychlost něco málo přes 70 km/h, kterou zajišťuje přeplňovaný vznětový motor (pětiválcový dvoulitr Volkswagen o výkonu 87 koní).
Do služby vstoupily dvě verze vozidla, počínaje Wiesel-1-MK s 20mm automatickým kanónem MK 20 Rh 202 a konče verzí s odpalovacím zařízením TOW. Postupem času se však ukázalo, že Wiesel je příliš malý, a v roce 1994 byla vyvinuta prodloužená verze s délkou přibližně 3,78 m, kterou lze rozpoznat podle dalšího páru opěrných kol. Hmotnost této verze vzrostla na 4,1 tuny, což však bylo kompenzováno použitím výkonnějšího vznětového motoru Volkswagen (známý a chválený motor 1,9 TDI o výkonu 110 k).
Tanky Wiesel 2 v počtu několika desítek kusů jsou základem systému LeFlaSys Ozelot (Leichte Flugabwehr System) využívajícího komplety FIM-92 Stinger, které jsou v podstatě jediným účinným prostředkem spodní vrstvy německé protivzdušné obrany. Kromě toho má Německo také desítky vozidel ve verzi pro lékařskou evakuaci.
Modernizace FFG umožní vozidlům Wiesel sloužit ještě několik desetiletí a Wiesely, vybavené moderním bodákem, budou představovat smrtelnou hrozbu i pro nejlepší ruské tanky, jako jsou tanky T-90M nebo T-80BVM. Současně je zajímavé, že Němci pracují na dálkově ovládané verzi tanku Wieselu.
Zdroj: redakce, soldat-und.technik.de, forces.de, Wikipedia