Kdyby Reinhard Heydrich nejel v Mercedesu 320, české dějiny mohly dopadnout úplně jinak. Víme, jak
V důležitých dějinných okamžicích může hrát roli každý detail. Nejinak tomu bylo i v událostech druhé světové války. Slavná operace Anthropoid mohla mít v roce 1942 úplně odlišný průběh, kdyby si říšský protektor Reinhard Heydrich zvolil pro svoji osudnou cestu jiný automobil, než právě Mercedes 320 Cabriolet B.
Mise českých parašutistů Jozefa Gabčíka a Jana Kubiše byla natolik komplikovaná, že záleželo na každé maličkosti. Specifické vlastnosti Heydrichova vozu sehrály v průběhu atentátu zcela zásadní roli, nebýt toho, mohl se osud říšského protektora, českých parašutistů i celého národa ubírat docela jiným směrem.
Elegance na úkor bezpečnosti
Nový Mercedes 320 byl poprvé představen na berlínské výstavě automobilů a motocyklů v roce 1937. Jednalo se o moderní a rychlý vůz, který se rychle zařadil mezi nejlepší dobové luxusní modely. Toto auto bylo oblíbené zejména pro vysoký jízdní komfort, který byl zajištěn kvalitním provedením podvozku s hydraulickými tlumiči, které ve třicátých letech zdaleka nebyly standardní výbavou.
V řadě Mercedes 320 se vyráběly dvě základní varianty. Úspěšnější byla verze s dlouhým rozvorem, která nabízela čtyřdveřový sedan, ale také dva druhy kabrioletů. Byl to právě Cabriolet B, ve kterém seděl Reinhard Heydrich, když na něj byl spáchán atentát. Těchto kabrioletů bylo vyrobeno pouhých 43 kusů. Jednalo se o velmi elegantní automobil se sklápěcí plátěnou střechou a okny bez chromovaných rámů.
Auto v centru dějin
Čeští parašutisté měli v rámci operace Anthropoid spáchat atentát na říšského protektora Reinharda Heydricha a demonstrativně tak ukázat odpor českého národa proti nacistické okupaci. Parašutisté Gabčík a Kubiš prošli pro tuto akci speciálním výcvikem. K přepadení Heydrichova Mercedesu mělo dojít v ostré zatáčce tehdejší Kirchmayerovy třídy, kde musel Heydrichův řidič zpomalit a stal se tak pro parašutisty snadnějším cílem.
Bomba vržená Kubišem se odrazila od karoserie vozu a vybuchla v blízkosti pravého zadního kola. Heydrich byl zasažen střepinami a nečistotami z výplní sedadel Mercedesu. Právě úlomky z bomby a vozidla způsobily po převozu Heydricha do nemocnice rozvoj sepse, která způsobila o několik dní později jeho smrt.
Z průběhu akce vyplývá zcela zásadní role Heydrichova Mercedesu na výsledek atentátu. Auto nebylo opancéřované, nemělo vojenský doprovod a navíc se jednalo o kabriolet. S otevřenou střechou bylo snazší cíl zasáhnout a střepiny z vržené výbušniny mohly způsobit daleko větší škody, než kdyby Heydrich seděl v uzavřeném voze. Spekuluje se také o chemickém složení sedadel a střešního plátna, jejichž útržky mohly mít vliv na rozvoj sepse zraněného říšského protektora.

Důsledky atentátu a nejasný osud Mercedesu
Atentát splnil svoji demonstrativní roli, ale zároveň se stal záminkou k dalšímu zesílení nacistického teroru, pro nějž se vžil název heydrichiáda. Unikající parašutisté byli obklíčeni Němci v kryptě kostela svatých Cyrila a Metoděje, kde i přes statečný odpor nakonec podlehli a zemřeli. Po vyhlášení stanného práva pak bylo v rámci odvetných akcí popraveno asi 1600 obyvatel protektorátu, kteří se měli údajně na útoku podílet nebo ho schvalovali. Další spolupracovníci nebo příbuzní parašutistů byli odvedeni do koncentračního tábora Mauthausen. Mezi důsledky represí po atentátu patří také vyhlazení obcí Lidice a Ležáky.

Otázky panují kolem toho, jak dopadl slavný Heydrichův Mercedes 320 Cabriolet B. Ten byl po útoku výrazně poničen Kubišovou výbušninou. Po atentátu se ztratil a později měl být zabaven Rudou armádou. V současnosti se jeho vlastnictvím chlubí několik majitelů tohoto typu vozu, kteří tvrdí, že právě ten jejich je tím, ve kterém Heydrich 27. května 1942 cestoval. Pravdivost tohoto tvrzení však v žádném z případů prokázána není. Ať už se ale původní Heydrichův Mercedes nachází kdekoliv, o jeho zásadním vlivu na historii druhé světové války a českého národa není důvod pochybovat.