Letoun Messerschmitt Me-210 je synonymum německého technického neúspěchu. Pro pilota byl nebezpečný a těžko ovladatelný
Chcete-li někdy zpochybnit pověstný německý stereotyp o pečlivé efektivitě, pak se nemusíte dívat dál než na Messerschmitt Me 210. Tento letoun byl po mnoho let synonymem německého technického neúspěchu, protože se svým objevem na nebi nikdy nepřipojil k svým slavným předchůdcům.
Od úspěchu k nezdaru
Willy Messerschmitt se proslavil svými stroji Bf 109 a Bf 110, které byly v době svého debutu jedny z nejlepších stíhacích letounů světa. Ve snaze navrhnout náhradu za stárnoucí modely však zaznamenal řadu neúspěchů. Messerschmitt Me 210 byl považován za velkou naději, a před jeho prvním letem byla dokonce zadána objednávka na 1000 kusů.
Kritické chyby a vývojové trable
Po prvním letu se ukázalo, že Me 210 je pro pilota nebezpečný a těžko ovladatelný. Po mnoha prototypových a předsériových verzích nebyly chyby stále odstraněny. Ve srovnání s Fw 190, který potřeboval pouze pět prototypů a 28 předsériových exemplářů, byla náprava Me 210 náročná a neefektivní.
Po zastavení německé výroby se Maďaři rozhodli pokračovat ve vývoji letounu. Jejich upravená verze, Me 210Ca, byla úspěšná a oblíbená. Ukázalo se, že vše, co potřeboval Me 210 k úspěchu, byl prodloužený trup a výkonnější motory – něco, co původní konstrukční tým ignoroval, nebo nebyl schopen implementovat, píše portál Plane Historia.
Pohřební zvon pro Messerschmitt
Nakonec byla výroba Me 210 zastavena a Messerschmitt se vrátil k produkci svých osvědčených modelů. Skvostná pověst Willyho Messerschmitta však utrpěla nenapravitelnou škodu. Firmu sice zachránila nová verze Me 410, ale ta přišla o dva roky později, než by bylo potřeba.
Messerschmitt Me 210 je v letectví znám jako příklad, jak vysoké ambice a neschopnost přiznat si vlastní chyby mohou vést k velkým neúspěchům. Je to také připomínka toho, že ani německá technická dovednost není imunní vůči selhání.
Někdy může být moudré se poučit z chyb ostatních, a Messerschmitt Me 210 je takovou lekcí par excellence.
Zdroj: Plane Historia