Nevýhoda elektromobilů vyřešena? Nová baterie zvýší dojezd pětinásobně
Vědcům se podařilo vyřešit praktické problémy lithium-sirných baterií, které by mohly výrazně zvýšit dojezd elektromobilů. Nová baterie se pyšní pětinásobnou kapacitou oproti standardní lithium-iontové konstrukci a zároveň vydrží více než tisíc nabíjecích cyklů, oznámili výzkumníci z Michiganské univerzity.
O lithium-sirných baterií je známo, že pojmou mnohem více energie než jejich Li-Ion protějšky. Avšak dosud je provázely problémy, kvůli kterým byly nestabilní a nepoužitelné již po několika nabíjecích cyklech, připomíná web Inceptive Mind. Sice se objevila řada zpráv uvádějících u těchto baterií několik set cyklů, ale je toho dosaženo na úkor jiných parametrů – kapacity, rychlosti nabíjení, odolnosti a bezpečnosti.
Vědci prokázali, že biologicky inspirovaná membrána z aramidových nanovláken, recyklovaných z kevlaru, může umožnit lithium-sírovým bateriím překonat jejich Achillovu patu, kterou je životnost.
Membrána v lithium-sirné baterii dokáže izolovat ionty lithia na anodové části od polysulfidů na katodě. Může také zabránit tomu, aby se dendrity, které se tvoří na anodě, dostaly ke katodě, což je častá příčina požárů u tradičních baterií.
VYUŽIJÍ SE POUŽITÉ NEPRŮSTŘELNÉ VESTY
Podle vědců je nová konstrukce baterie téměř dokonalá, její kapacita a účinnost se blíží teoretickým limitům. Zvládne rovněž teplotní extrémy, jimiž jsou automobily vystaveny, od horka při nabíjení na plném slunci až po zimní teploty. Tým věří, že tento průlom umožní bateriím v reálném provozu vydržet více než tisíc cyklů rychlého nabíjení.
Kromě vyšší kapacity mají lithium-sirné baterie oproti lithium-iontovým bateriím také řadu výhod z hlediska udržitelnosti. Síra je mnohem hojnější než kobalt lithium-iontových elektrod. Také aramidová vlákna membrány baterie lze recyklovat ze starých neprůstřelných vest.
Zdroj: InceptiveMind.com, University of Michigan