Senioři to netuší, ale na úřadech nemusejí čekat. Hned jak přijdou, jdou na řadu
Mnoho seniorů stále zbytečně tráví dlouhé minuty, někdy i hodiny, na chodbách úřadů a čekají, až na ně konečně přijde řada. Netuší ale, že ve většině případů mohou jít k přepážce prakticky ihned po příchodu. Stačí si jen dopředu zarezervovat termín online. A právě tady narážíme na zásadní problém, většina starších lidí s těmito technologiemi stále neumí pracovat.
Zatímco mladší generace už dávno zjistila, že se dá vyhnout dlouhým frontám pomocí několika kliknutí na webových stránkách úřadů, senioři často dál sedí a čekají. A přitom by nemuseli. Drtivá většina státních institucí dnes umožňuje rezervaci termínu předem, ať už si jdete pro novou občanku, řidičák, doporučený dopis na poštu nebo vyřídit živnostenský list. Člověk už pak jen přijde ve stanovený čas, zadá číslo do automatu, vezme lístek a během chvilky zamíří k přepážce.
Jenže tohle kouzlo má jednu zásadní podmínku: musíte si ten termín předem objednat přes internet. „Já to neumím, kluk mi to vždycky dělá, když je doma. Ale jinak si prostě jdu sednout a čekám, co nadělám,“ říká 75letá paní Květoslava z Brna, která čekala téměř hodinu na výměnu průkazu pojištěnce. Měla přitom možnost být odbavena do pěti minut.

Dlouhé čekání není nutné. Problém je, že to nikdo nevysvětlil
V posledních několika letech přešly úřady do digitálního věku. Je to pohodlné, přehledné a funguje to. Rezervační systémy jsou přístupné 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, termín si může člověk zvolit podle svého času, a pak už jen přijde a je na řadě prakticky okamžitě. Jenže se stále ukazuje, že o této možnosti velká část veřejnosti, a hlavně ta starší, vůbec neví. „Byla jsem na dopravním inspektorátu. S rezervací jsem šla hned, vedle sedělo snad dvacet lidí.
Jeden pán tam čekal už od sedmi ráno. Nechápal, proč někteří chodí po mně a jdou hned dovnitř,“ vypráví třiapadesátiletá Iveta, která rodičům běžně zvládá online rezervace.
O tom, že je možné se na úřady, na poštu nebo k lékařům objednat dopředu, úřady příliš viditelně neinformují. Možná visí někde malý plakátek u vchodu nebo je možné dohledat krátkou zmínku na webu. Jenže senioři většinou weby úřadů neprocházejí. A pokud ano, mnohdy se v nich těžko orientují. Takže si zjistí jen otevírací hodiny a vyrazí. „Dělala jsem si nový občanský průkaz. Zarezervovala jsem si termín online a přišla přesně. Byla jsem za pět minut venku. Vedle mě čekala paní snad od osmi. Říkala, že neví, že to jde takhle objednat,“ popisuje zkušenost paní Ludmila, která běžně pomáhá s online službami i svým rodičům.

Digitální propast je stále hluboká
Problém je komplexní. Mnoho starších lidí nemá počítač, nebo s ním neumí zacházet. Chybí jim důvěra v digitální služby, ale i základní informace. A co hůř, často se za to stydí. „Nevím, co bych tam na tom internetu hledala. Když jsem byla naposled na úřadě, ptala jsem se paní přede mnou, proč šla hned. Řekla mi, že byla objednaná přes internet. Ale já to neumím,“ přiznává pan Josef, 81 let, z Jihlavy. Úřady se sice snaží seniorům vycházet vstříc, mají speciální přepážky nebo možnost zavolat na infolinku. Ale pokud se člověk nezeptá nebo se neorientuje na internetu, často o ničem neví. Nabízí se tedy otázka: kdo jim má poradit?
Pomoc je jednoduchá. Stačí jeden člověk, co to zařídí
Řešení není složité. Stačí, když seniorům s online rezervací pomůže někdo z rodiny, pečovatel nebo třeba soused. Termín můžete zarezervovat klidně z telefonu během dvou minut. Nemusíte se bát žádného dlouhého vyplňování, často stačí jen jméno, telefonní číslo, účel návštěvy a čas. Pomoci by mohly různé informační kampaně přímo v terénu, na poštách, v čekárnách, a hlavně ve spolupráci s organizacemi, které se seniory běžně pracují. Protože zatímco systém už funguje, velká část těch, kteří by z něj těžili nejvíc, o něm prostě neví.