„Nikdy neříkej nikdy“: Boeing je otevřený nové koncepci motorů GE-Safran
Společnost Boeing Co by mohla pro svůj další program nových letadel využít novou technologii motorů, která je důležitá pro boj s úhlavním rivalem Airbus SE na lukrativním trhu letecké dopravy, píše agentura Reuters.
Americký výrobce letadel veřejně nepodpořil konstrukci s otevřeným rotorem nebo otevřeným ventilátorem, u níž jsou lopatky motorů odkryté, kterou loni oznámila společnost CFM International, transatlantické spojení firem General Electric a Safran.
Viceprezident společnosti Boeing pro vývoj produktů tak však učinil opatrně na okraj brífinku, který se konal tento týden na téma zkušební stanice letadel.
„Každý nástroj, který nám pomůže zlepšit ekologické parametry, stojí za pozornost,“ řekl novinářům Mike Sinnett, viceprezident společnosti Boeing pro vývoj produktů.
„Dnešní otevřený rotor je něco úplně jiného než před 20 lety. Na tomto motoru jsou věci, které jsou velmi zajímavé. A neřekl bych, že bychom otevřený rotor do letadla nikdy nedali,“ řekl Sinnett.
Spojení motorů a budoucích konstrukcí letadel je považováno za nejzásadnější rozhodnutí v leteckém průmyslu a určuje vývoj výrobků na 30 nebo 40 let.
V loňském roce společnost CFM představila plány na zkušební stavbu proudového motoru s otevřenými lopatkami, který může snížit spotřebu paliva a emise o 20 %. Motor „RISE“, označovaný za možného nástupce modelu „LEAP“ používaného v letadlech Boeing 737 MAX a některých Airbusech A320neo, bude mít otevřenou rotorovou konstrukci a mohl by být uveden do provozu v polovině 30. let 21. století, což je pro jeho další program nových letadel zásadní.
Zdroj: Reuters