Toto jsou nejtrapnější stíhací letouny, které kdy byly nasazeny

Stíhačka musí být rychlá a smrtící. Zde jsou letouny, které se ukázaly být pravým opakem.

Jakkoli se to může zdát smutné nebo špatné, nemůžeme popřít skutečnost, že válka byla v průběhu let katalyzátorem spousty vynálezů a inovací. Během vrcholu tohoto šílenství, tj. druhé světové války, byly pro úspěch obou stran klíčové jak námořní armáda, tak letectvo, píše server Hot Cars. Od té doby však vývoj v oblasti vzdušného boje učinil mnoho námořních lodí zastaralými.

Důvodem, proč si mnozí příznivci převodovek mohou užívat nuceného nasávání v našich vozidlech, je letectví. Stíhací letouny se staly rychlejšími a s každým novým letounem nasazeným do služby získaly výkonnější a smrtonosnější munici. Nebo snad ano?

Jak se ukázalo, ne všechny tyto stíhačky byly lepší než jejich předchozí protějšky. Víte, vzdušný boj byl pro lidi relativně novějším odvětvím obrany. Existovala spousta experimentálních konstrukcí. Někdy se dokonce ukázalo, že některá z těchto letadel jsou pro své piloty nebezpečnější než pro nepřítele.

Většina odvětví národní obrany se předháněla v překonávání zvukové bariéry. Létání tak vysokou rychlostí však přinášelo nové, donedávna nevídané problémy. Existovalo jen málo znalostí o tom, jak budou motory a panely karoserií letadel reagovat na vzduch při takové rychlosti. Aby se z nich dalo poučit, bylo třeba nejprve udělat chyby.

Vickers Gun Bus

Jeho konstrukci trápila tendence přecházet do nenapravitelných výkrutů a přistávat na prázdnou palivovou nádrž, což způsobovalo nebezpečí přistání na přídi. Střelec hodně blokoval pilotovi výhled, špatně se řídil a boční stabilita byla příšerná. Není divu, že byl slepou uličkou a byl velmi brzy vyřazen z provozu.

Mikoyan-Gurevich MiG-23

Letoun MiG-23 alias Flogger byl ruský protějšek amerických stíhaček F-4 a F-111. Oba posledně jmenované letouny byly dostatečně výkonné a obratné, aby mohly plnit útočné a záchytné role. Flogger byl také výkonný. Ale obratností se jim ani zdaleka nepřibližoval.

USA pověřily piloty Red Eagle, aby zjistili schopnosti MiGu-23, a ti nakonec hlásili, že je to katastrofa. Je velký, těžký a má negativní ohlasy ze syrských, iráckých a libyjských služeb. Dává smysl, že odešel ze služby dříve než jeho předchůdce, ikonický MiG-21.

Brewster Buffalo

Letoun Buffalo byl malý a nikoho nezastrašoval. Nejdůležitější však bylo, že se objevil ve stejné době jako Mitsubishi A6M Zero a Bf-109. Tyto dva letouny Buffalo nesmírně převyšovaly jak v letových manévrech, tak v bojových schopnostech.

Piloti námořní pěchoty přezdívali Buffalo po jeho výkonu v bitvě u Midway létající rakev. Aby toho nebylo málo, Buffalo podávalo horší výkony při vysokých teplotách, například v tropech, kde se účastnilo akcí. Spojené státy jej rychle odložily a nahradily letounem Grumman F4F Wildcat.

Vought F7U Cutlass

Pokud můžeme k této stíhačce přiřadit dvě slova, pak jsou to nespolehlivý a nedostatečně výkonný. Jiné státy již nasadily elegantní a aerodynamické stíhačky pro vyšší rychlost a obratnost. Letoun F7U však měl zvýšenou příď, aby se uvolnil prostor pro jeho složitý a nespolehlivý podvozek.

Podvozek měl tendenci se při přistání na palubě letadlové lodi zhroutit. Zaseknuté řídicí plochy byly častým problémem a obrovské množství poruch z něj udělalo trapný nepořádek letounu, který byl pomalý a nezastrašoval nepřátele.

McDonnell F3H Demon

Letoun F3H Demon alespoň vypadal tradičněji než výše zmíněný Cutlass. Ale to je asi tak jediné, co má oproti F7U navrch. Letoun F3H Demon je jednomotorový stíhací letoun pro letadlové lodě. Takové letadlo potřebuje spolehlivý motor, ale to nebyl tento případ.

Když se nespolehlivý motor porouchá, zbývá pilotovi jediná možnost – katapultáž a ani ta někdy nefungovala. To je velká červená vlajka, kterou nemůžeme ignorovat. Armáda vyřadila letoun F3H Demon před válkou ve Vietnamu.

F-85 Goblin Parasite Fighter

Tomuhle říkáme velký experiment, který se strašně nepovedl. Letoun Goblin byl vytvořen tak, aby ho mohl nést bombardér nebo vzducholoď. Je tak malý, že ho může nést i dostatečně velké letadlo v pumovnici! A jakmile byla maličká palivová nádrž prázdná, byl navržen tak, aby se zavěsil na letadlo a používal ho jako taxi. Ale tyto finty fungovaly jen zřídka. Celá konstrukce však získala proslulost a nechtěně inspirovala ta japonská vajíčková letadla.

Lockheed F-104 Starfighter

Letoun Lockheed F-104 Starfighter sloužil od roku 1958 v mnoha různých leteckých jednotkách. Chyběl mu však dolet a užitečné zatížení dobrého rozumného stíhače. Na svou dobu však byl stále slušným stíhačem sám o sobě. Tak proč je tady, ptáte se možná. Je to kvůli směšně vysokému počtu nehod.

Ten počet byl vyšší než u všech ostatních stíhaček řady Century z té doby. Kanadské a německé jednotky na tom však byly mnohem hůře. I když k nehodám mohlo docházet z mnoha důvodů, nejčastějším viníkem byla malá plocha křídla.

Zdroj: hotcars.com