2021 SG, znepokojivý asteroid, který nikdo neviděl

Dne 16. září 2021 se k Zemi vysokou rychlostí přiblížil asteroid 2021 SG. Průchod, byl však objeven až druhý den! Problematikou se zaobírá web earthsky.org.

Ne všechny planetky shoří v atmosféře. Vezměte si 2021 SG, pěkně velký kámen o průměru asi 70 metrů. Dne 16. září 2021 prolétl rychlostí 24 kilometrů za sekundu, přibližně poloviční vzdáleností od Měsíce. To by nás mělo uklidnit. V minulosti se některé asteroidy přiblížily mnohem blíže. Jedním z příkladů je 2020 QG, který kolem nás v srpnu 2020 proletěl ve vzdálenosti pouhých 3 000 kilometrů.

Znepokojující je, že byl objeven teprve 17. září, když se vzdaloval! Důvodem, proč unikl síti teleskopů, které monitorují noční oblohu, je jednoduše to, že přišel ze směru od Slunce, takže ho nebylo možné odhalit.

Velmi pozdní detekce asteroidu 2021 SG nám připomíná události z 15. února 2013 v Čeljabinsku. Nad ruským městem se rozpadl asteroid přilétající ze směru od Slunce, aniž by si ho někdo předtím všiml. Zhruba 1500 lidí bylo zraněno rozbitým sklem a výbuch způsobil rozsáhlé škody. Velikost tohoto malého nebeského tělesa se tehdy odhadovala na 17 metrů v průměru. To je čtyřikrát méně než objekt, který se k nám inkognito přiblížil 16. září 2021! Tyto dva asteroidy patří do rodiny obávaných NEO, stejně jako ten, který v roce 1908 zasáhl oblast Tunguska v Rusku.

Astronomové plánují zintenzivnit sledování oblohy pomocí sondy NEO Surveyor. Tento infračervený teleskop, jehož spuštění je naplánováno na rok 2026, by měl odhalit přibližně 90 % těles o průměru větších než 140 metrů. Zbývají ty nejmenší, nezjistitelné, pokud přicházejí ze směru Slunce, mohly způsobit vážné škody.

Zdroj: earthsky.org