Sovětský skanzen: Ruský letoun An-2 byl spatřen poblíž Ukrajiny. Co je zač?

V nedávném článku jsme psali, že Rusko má nachystané své letouny Antonov An-2. A nyní satelitní snímky ukazují, že na letišti v Brjansku nedaleko ukrajinsko-ruských hranic se objevila letadla velmi neobvyklého vzhledu. Zdá se, že vhodným místem pro ně je spíše letecké muzeum než moderní mezinárodní konflikt, jak napsal server EurAsian Times.

Letouny An-2, které Rusko přesunulo na pohraniční letiště, jsou dvouplošníky s pístovými motory. Na bojišti, kde jsou sestřelovány i tak moderní konstrukce, jako jsou víceúčelové letouny Su-35 a Su-34, se zdá být osud těchto archaických dvouplošníků zpečetěn. K čemu by je Rusko mohlo chtít použít?

Antonov An-2 ve válce

Ukazuje se, že stará letadla byla úspěšně použita již během nedávné války v Náhorním Karabachu. Ázerbájdžánské letouny An-2, poté co je posádka přepnula na autopilota a spustila, zde působily jako návnada pro arménskou protiletadlovou obranu. Létající letadla ji nutila být aktivní, a tím ji vystavovala útokům, mimo jiné pomocí raket naváděných na zdroje radarového vyzařování.

Je možné, že podobnou roli si pro tyto letouny představují i Rusové. Navzdory více než dvoutýdenním bojům se Rusům nepodařilo zničit ukrajinskou protileteckou obranu a téměř každý den přicházejí zprávy o sestřelení dalších ruských letadel a vrtulníků.

Letoun An-2 – charakteristika

Délka – 12,4 m
Rozpětí – 18,18 m
Hmotnost v nenaloženém stavu – 3500 kg
Maximální vzletová hmotnost – 5500 kg
Maximální rychlost – 258 km/h
Minimální rychlost – 90 km/h

Dvouplošník s dlouhou životností

Prototyp An-2 byl zalétán v roce 1947. Od té doby bylo za více než 40 let nepřetržité výroby vyrobeno více než 18 000 těchto strojů, z nichž velká část byla vyrobena v licenci v polském závodě PZL Mielec. Letoun An-2 se vyznačuje na dnešní dobu neobvyklou dvouplošnou konstrukcí. Použití dvou letounů však mělo důležitou výhodu. Poskytovalo velmi velkou vztlakovou plochu, díky níž letoun potřebuje ke vzletu jen něco málo přes 200 metrů dráhy.

Letadla tohoto typu byla a stále jsou hojně využívána po celém světě. Slouží jako osobní a dopravní stroje a také jako oblíbený stroj v aeroklubech, který slouží k vynášení parašutistů do vzduchu.

Zdroj: eurasiantimes.com