Objekt 640 Černý orel se nedostal do výroby. Jaké měl tento ruský tank vlastnosti?

Ruský tank Objekt 640 Černý orel byl projekt vyvinutý bývalým státním výrobním závodem Omsktransmaš (a jeho konstrukční kanceláří) v polovině a na konci 90. let, píše portál Fighting-Vehicles.

Projekt Černý orel vyvolal řadu spekulací o jeho existenci. Dva různé provozuschopné exempláře byly vyrobeny v různých konfiguracích a v roce 2009 byla v televizním prohlášení vysoce postaveného ruského důstojníka existence Černého orla popřena.

V roce 1997 byla na (blíže nespecifikované) obranné výstavě představena velmi základní maketa tanku se šesti pojezdovými koly. Měla korbu připomínající hlavní bojový tank T-80U s novou zvětšenou věží pokrytou maskovacími sítěmi.

V roce 1999 byla na jiné (blíže nespecifikované) obranné výstavě vystavena funkční maketa, která měla 7 pojezdových kol. Jedná vozidlo označované jako Black Eagle.

Oba exempláře tanku Black Eagle byly vybaveny hlavním kanónem 2A46M-4 ráže 125 mm s hladkým vývrtem a moderním systémem řízení palby. Tank měl senzor počasí a termovizní zaměřovač pro střelce. Měl také samo-nabíjecí mechanismus, ale na rozdíl od jiných ruských nabíjecích systémů, byl namontován vzadu za věží.

Instalována byla také zbraňová stanice s 12,7mm kulometem.

Existuje mnoho spekulací o tom, že Černý orel měl být vyzbrojen hlavním kanónem ráže 152 mm, které jsou však jen málo podložené. Jakékoli zvětšení ráže hlavního kanonu by mělo za následek také zvětšení délky jím vystřelovaných nábojů a je velmi nepravděpodobné, že by se do zadní části samo-nabíjejícího mechanismu, 2 postavených exemplářů takové náboje vešly.

Tank Black Eagle nebyl dostatečně vyvinutý, aby mohl být vybaven novým kompozitním nebo laminátovým pancířem. Makety však měly na čele a bocích korby panely ERA a cihly, které vypadají jako výbušný reaktivní pancíř Konatakt-5. Další ERA byl namontován přes velké kruhové, rozmáchlé čelo věže. Na trhu se objevil balíček ERA s názvem „Kaktus“.

Makety Black Eagle obsahovaly prvky systému aktivní ochrany Arena „Hard-Kill“ a dost možná byly instalovány i na finální sériové vozidlo. Vozidlo mohlo být také vybaveno vnitřním protipožárním systémem.

Makety měly stejné zadní ventilační otvory motoru jako tank řady T-80 a údajně se jednalo o plynový turbínový motor řady GTD-1250 od firmy KLIMOV. Společnost uvádí, že navrhla prototypy plynových turbínových motorů o výkonu 1400 a 1500 koní.

Zdroj: fighting-vehicles.com