Od ledna 2027 si platově přilepší zejména uklízečky a kuchařky. Minimální mzda se v příštích letech přiblíží 30 tisícům korun
Od ledna příštího roku čeká nejednoho zaměstnance příjemná změna. Někteří si polepší o několik tisíc korun měsíčně. Nejvíc by si však mohli polepšit lidé, kteří dlouhodobě spadají mezi nejhůře placené zaměstnance. A to není všechno. V dalších letech se může minimální mzda dotknout až hranice 30 tisíc korun.
Kuchařky ve školních jídelnách, uklízečky a další zaměstnanci veřejného sektoru se možná od ledna 2027 dočkají vyššího platu. Ministerstvo práce a sociálních věcí připravilo rozsáhlou reformu, která se týká platových tabulek. Kromě toho se schválilo i zvýšení minimální mzdy, a to už od nového roku.
Rozhodující je valorizační mechanismus
Aktuálně minimální mzda dosahuje 22 400 korun hrubého. Od ledna se zvýší na 24 900 korun. Pokud to přepočítáme na hodinovou sazbu při 40hodinovém týdnu, pak činí 143,16 koruny. Podle statistiky zveřejněné na portálu BusinessInfo.cz pobírá minimální mzdu asi 120 000 zaměstnanců, tedy 3 procenta lidí. Zvýšení zákonného minima se ale netýká jenom veřejného sektoru, nýbrž i toho soukromého. Ale ne všichni zaměstnanci automaticky dostanou každý měsíc přidáno 2 500 korun.
Minimální mzda se určuje podle takzvaného valorizačního mechanismu. Ten vychází z předpokládané průměrné mzdy a koeficientu, jenž stanovuje vláda.
Ministerstvo práce kromě toho připravuje i změnu platových tabulek. Ta se dotkne asi 858 tisíc zaměstnanců veřejného sektoru. Mezi ně patří i uklízečky nebo kuchařky ve školních jídelnách.
Cílem této reformy je zajistit, aby nejnižší základní platový tarif dosahoval aspoň úrovně minimální mzdy. V současnosti vybrané tabulkové tarify této hranice nedosahují a zaměstnavatelé tak musí výsledné platy dorovnávat na zákonem stanovené minimum.

Tabulky ještě nejsou definitivně schválené
Ministerstvo také zveřejnilo konkrétní příklad uklízečky, která má 11 let praxe. Podle modelového výpočtu nyní pobírá 22 400 korun. Podle navrhovaných tabulek by v základu měla 25 910 korun, a tak by si polepšila o 3 510 korun.
Konkrétní zvýšení platů například kuchařek ve školních jídelnách se bude odvíjet od pracovního zařazení, délky jejich praxe a také dosavadního způsobu odměňování. Zvýšení tarifu automaticky neznamená stejně vysoký růst platu. Tyto tabulky navíc ještě nejsou definitivně schválené.
Růst těch nejnižších mezd bude pravděpodobně pokračovat i v nadcházejících letech. Pro rok 2028 vláda počítá se mzdou asi 26 900 korun. Cílem ministerstva je, aby minimální mzda v roce 2029 dosáhla aspoň 47 procent průměrné mzdy. Právě toto navyšování průměrných mezd má vést k přiblížení se hranici 30 tisíc korun.
Pro zaměstnavatele to znamená vyšší náklady
Kdyby tedy předpokládaná průměrná mzda dosáhla 63 tisíc korun, minimální mzda by při koeficientu 0,47 byla zhruba 29 700 korun. Při průměrné mzdě 64 tisíc korun už by dosáhla 30 tisíc.
S touto minimální mzdou bychom tak teoreticky mohli počítat okolo roku 2029 až 2030. Jde však pouze o orientační výpočet, nikoliv skutečnost.
Zvyšování minimálních mezd ale není spojené jenom s výhodami. Na to ostatně upozornil i poradce Michal Dvořáček. „Pro rok 2027 jde tedy o výrazný nárůst, který zatíží firmy víc než obvykle,“ řekl pro portál BusinessInfo.cz. Zaměstnavatelům vzrostou náklady na zaměstnance, protože kromě mezd odvádějí i povinné pojistné.
A tak zatímco zaměstnanci s minimální mzdou si polepší, firmy budou naopak mít vyšší náklady. Je tu však jedno důležité upozornění. Zvýšení minimální mzdy pro příští rok už je schválené a jasně dané, ale konečná podoba platových tabulek se pořád ještě připravuje.
Souhlasíte s rychlejším zvyšováním minimální mzdy v Česku?
Zdroj: businessinfo.cz, suip.gov.cz, mpsv.gov.cz