Největší ruský vrtulník je monstrum. Unese až 56 tun. Co je to za typ?

Mil Mi-26 je dvoumotorový těžký transportní vrtulník navržený a vyráběný ruským vrtulníkovým závodem Mil Moskva pro vojenské i civilní účely. Jedná se o druhý největší a nejvýkonnější vrtulník na světě. Má kapacitu70 až 100 cestujících. V současné době je po celém světě v provozu asi 276 vrtulníků Mi-26. Vrtulník se vyrábí ve spoustě provedeních, uvádí server Airforce technology.

Byly však zaznamenány případy, kdy stroj létal se 150 vojáky. Alternativně může tento nákladní vrtulník nést dvě bojová vozidla, každé o hmotnosti 10 000 kg.

Mi-26 je druhý největší a nejvýkonnější vrtulník na světě

Vrtulník Mi-26 je dvoumotorový těžký transportní vrtulník navržený a vyráběný ruským vrtulníkovým závodem Mil Moskva pro vojenské i civilní účely. Jedná se o druhý největší a nejvýkonnější vrtulník na světě, který byl uveden do služby v roce 1985.

Mi-26 má různé varianty

Další varianta, Mi-26M, je modernizovanou verzí Mi-26. Je vybavena letovým navigačním systémem, turbohřídelovými motory D-127, elektronickým systémem letových přístrojů a aerodynamickými rotorovými listy pro lepší výkony.

Mi-26MS je modernizovaný model Mi-26T. Tato varianta je zdravotnickým evakuačním vrtulníkem a skládá se z oddílu intenzivní péče pro čtyři raněné a dva zdravotníky, ambulantního oddílu pro pět pacientů na nosítkách, tři sedící raněné a dva ošetřovatele a laboratoře.

Mil Mi-26P je verze pro přepravu osob, která může přepravovat 70 až 100 cestujících. Varianta je vybavena sedadly leteckého typu se středovou uličkou, koupelnou, kuchyňkou a šatnou v blízkosti pilotní kabiny.

Další varianta, Mi-26PP, je radioreléová verze, jejíž první letové zkoušky byly dokončeny v roce 1986. Mi-26PK je odvozen od Mi-26P. Jedná se o létající jeřábový vrtulník zavedený v roce 1997. Mi-26S je verze pro pomoc při katastrofách, která je vybavena vypouštěcí nádrží na kapaliny a podbřišním postřikovacím zařízením.

Mi-26TP je hasicí vrtulník, který může rozdělovat 17 260 l vody z přikrčeného vědra VSU-15. Poprvé byl představen v roce 1994.

Vlastnosti Mi-26

Vrtulníky Mi-26 mají osm listů hlavního rotoru a pět listů ocasního rotoru umístěných nad střední částí trupu. Díky velké nosnosti a vysoké cestovní rychlosti je vrtulník ekonomicky efektivní.

Součástí vrtulníku je také nákladový prostor na zadní straně kokpitu. Do prostoru, který je 12 m dlouhý, 3,3 m široký a 3,2 m vysoký, lze umístit dvě bojová vozidla, každé o hmotnosti přibližně 1 000 kg. K přesunu nákladu do kabiny slouží dva elektrické navijáky na horních kolejnicích. Může se také pochlubit kamerou s uzavřeným televizním okruhem, která monitoruje umístění zavěšeného nákladu.

Mi-26 se může pochlubit elektricky odmrazovanými listy hlavního a ocasního rotoru, infračervenými rušičkami, infračervenými tlumiči, infračervenými výmetnicemi nástrah a systémem barevných identifikačních světlic, které chrání vrtulník před balistickými střelami. Infračervené rušičky blokují přenos infračerveného signálu a chrání vrtulník před infračervenými střelami.

Každý motorový prostor je vyroben z titanu, aby byl chráněn proti požáru. Maximální vnitřní kapacita každé nádrže je 12 000 l paliva.

Výkony letounu Mi-26

Mi-26 může letět maximální rychlostí 295 km/h a cestovní rychlostí 255 km/h. Dolet a provozní strop vrtulníku činí 1 952 km, respektive 4 600 m, zatímco jeho strop ve výšce visení je 1 700 m. Vrtulník váží přibližně 28 200 kg a jeho maximální vzletová hmotnost je 56 000 kg.

Zdroj: Airforce Technology