Polsko nabídlo Slovensku bojová vozidla Borsuk. K čemu budou používána a co jsou zač?
Mluvčí slovenského ministerstva obrany uvedla, že nabídky na nová pásová bojová vozidla pěchoty podaly země Maďarsko, Švédsko, Španělsko a Polsko. A jedná se přímo o polská vozidla Borsuk, o nichž psal server Army Technology.
Dne 19. března 2021 bylo zahájeno výběrové řízení na nákup 152 nových pásových bojových vozidel pěchoty, která v pozemních silách Slovenské republiky (Pozemné sily Slovenskej republiky) nahradí přibližně 177 vozidel typů BVP-1, BVP-2 a BVP-M. Uzávěrka žádostí o účast v řízení byla 31. ledna letošního roku.
Jednání probíhala s potenciálními 33 zájemci, ale do další fáze se nakonec dostali čtyři z nich. Rozpočet zakázky činí 1,739 miliardy eur (v přepočtu 45 miliard Kč), z čehož 1,447 miliardy eur (v přepočtu 37 miliard Kč) bude vynaloženo na samotná vozidla.
Borsuk
Vozidlo Borsuk IFV je vybaveno systémem kompozitních pryžových pásů (CRT), který dodá společnost Soucy Defense. Každý pás bude integrovat souvisle opláštěnou konstrukci gumového pásu z kompozitních materiálů a ocelového lanka. Systém CRT sníží vibrace a hmotnost ve srovnání s běžnými ocelovými pásy.
Korbu IFV lze konfigurovat do několika verzí, jako je bojové vozidlo pěchoty, vozidlo velitelského stanoviště a vozidlo pro zdravotnickou evakuaci. Vozidlo je rovněž navrženo tak, aby snadno překonávalo všechny typy vodních překážek a operovalo v obtížném terénu a drsných povětrnostních podmínkách.
Dále je vybaveno dálkově ovládaným věžovým systémem (RCTS) ZSSW-30 integrovaným s 30mm kanonem, 7,62mm kulometem a odpalovacím systémem protitankových řízených střel (ATGM). Věž byla vyvinuta společně společnostmi HSW a WB Electronics, což z ní činí první domácí bezpilotní věžovou konstrukci.
Vozidlo Borsuk IFV je poháněno vznětovým motorem MTU 8V199 TE20, který má jmenovitý výkon 530 kW (720 k). Pohonnou jednotku pro vozidlo Borsuk IFV vyvinula vlastní společnost Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne. Integruje motor, převodovku a komponenty pro napájení.
Foto: Polské ministerstvo obrany
Uchazeči
Švédsko nabídlo vozidla CV90 MkIV (Combat Vehicle 90) od BAE Systems Hägglunds a Španělsko vozidla ASCOD 2 (Austrian Spanish Cooperation Development) od GDELS (General Dynamics European Land Systems), o který Slovensko projevilo zájem již loni.
Maďarsko nabídlo německé vozidlo KF41 Lynx zkonstruované koncernem Rheinmetall AG, jehož prototyp byl loni představen na cvičišti Vojenského technického a zkušebního ústavu (VTSÚ) ve slovenském Záhoři, neboť montážní závody na tato vozidla pro domácí ozbrojené síly vznikají v maďarském městě Zalaegerszeg v župě Zala v západní části země.
Co se však týče nabídky z Polska, jedinou platformou této třídy, která přicházela v úvahu, je platforma navržená ve spolupráci společností Huta Stalowa Wola. Nové bojové vozidlo pěchoty (NBPWP) Borsuk je vybavené dálkově ovládaným věžovým systémem ZSSW-30.
Zdroj: army-technology.com