Které čtyři barvy je třeba nosit, abyste zabránili kousnutí komáry?

Skupina vědců z university ve Washingtonu zjistila, že komáři obvykle létají směrem ke specifickým barvám, jako je červená, oranžová, černá a azurová. Naopak ignorují barvy jako je zelená, fialová, modrá a bílá.

Podle těchto zjištění můžeme pochopit, jak komáři nachází své hostitele, protože lidská kůže vysílá do jejich očí červeno-oranžový signál.

„Zdá se, že když komáři ucítí specifické sloučeniny, jako je CO2 z našeho dechu, tak dochází ke stimulaci jejich očí, aby vyhledali specifické barvy, které jsou spojeny s hostitelem a zamířili k nim,“ řekl Jeffrey Riffell, profesor biologie a hlavní autor studie.

„Existují tři hlavní vodítka, která komáry přitahují: váš dech, pot, a teplota vaší pokožky. V této studii jsme našli čtvrté vodítko: červenou barvu, kterou najdete nejen na vašem oblečení, ale také na kůži každého člověka. Na odstínu vaší pleti nezáleží, všichni vydáváme výrazný červený podpis. Odfiltrování těchto atraktivních barev z naší kůže nebo nošení oblečení, které se těmto barvám vyhýbá, by mohlo být dalším způsobem, jak zabránit kousnutí komárem,“ říká profesor Riffell.

Podle webu InterestingEngineering, vědci sledovali jednotlivé komáry v miniaturních testovacích komorách, které byly postříkány specifickými pachy a měly různé typy vizuálních vzorů, jako například barevnou tečku nebo lidskou ruku.

Při absenci pachového podnětu komáři ignorovali tečku na dně komory, bez ohledu na barvu. Po stříknutí CO2 do komory komáři nadále ignorovali tečku, pokud byla zelená, modrá nebo fialová. Ale pokud byl bod červený, oranžový, černý nebo azurový, komáři k němu létali. Pokud výzkumníci použili filtry k odstranění dlouhovlnných signálů (v tomto případě barvy lidské pokožky) nebo nechali výzkumníka nosit zeleně zbarvenou rukavici, pak komáři, přestože cítili CO2, k podnětu neletěli.

Se změnou barvy lidské pokožky to není jednoduché, ale chránit se správně barevným oblečením před kousnutím komára, zkusit můžeme.

Zdroj: interestingengineering.com, profesor Jeffrey Riffell