Jaký automobil ochrání nejlépe vaši peněženku a klima? Ten, co jezdí na stlačený vzduch. Jak to funguje?
V běžném automobilu se spalovacím motorem je pro pohyb pístů zapotřebí palivo. Vzduchový motor „žije“ pouze ze vzduchu, uvádí se na Hotcars. Stlačený vzduch se postupně uvolňuje z nádrže a může rozpohybovat písty, hnací hřídel a následně kola.
Hlavní výhodou automobilu na vzduch je, že neprodukuje absolutně žádné znečištění. Při pohybu pístů v motorech se nespaluje žádné palivo, takže se teoreticky jedná o jeden z nejčistších automobilů, jaké vůbec existuje. Díky mnohem menšímu znečištění a levnějším provozním nákladům se automobil na stlačený vzduch jeví jako reálná možnost budoucnosti.
Existuje i několik komerčních vozů, které hledají svého kupce. Například společnost Zero Pollution Motors vytvořila automobil AIRPod 2.0 poháněný stlačeným vzduchem. Jde pravděpodobně o nejznámější automobil na stlačený vzduch na světovém trhu. AIRPod je schopen dosáhnout ve městě rychlosti přibližně 20-30 km/h a má dojezd kolem 160 kilometrů na jednu nádrž.

Automobil na stlačený vzduch sice přináší mnoho potenciálních výhod, ale stejně tak existuje i mnoho nevýhod této technologie. První z nich je rychlost. Automobil na stlačený vzduch může dosáhnout maximální rychlosti pouze kolem 35 km/h, což je pro většinu spotřebitelů nedostatečné.
Pokud má být auto na stlačený vzduch reálným řešení, musel by být vzduchový motor kombinován s nějakým typem spalovacího nebo elektrického, který by byl „nasazen“ ve vysokých rychlostech. Takové auto by bylo mnohem smysluplnější, ale zase by způsobovalo znečištění.
Dále je tu otázka doplňování nádrží. Kvůli vyššímu dojezdu by v autě mohl být vzduchový kompresor. To by ale opět vyžadovalo nějaký typ pohonu, ať už by šlo o motor na fosilní paliva, na vodík nebo o elektromotor. Pokud by totiž auto jezdilo pouze nádrž na stlačený vzduch, musela by existovat poměrně hustá síť čerpacích stanic s vysokotlakými vzduchovými čerpadly.
Auto na stlačený vzduch se teoreticky jeví jako skvělý nápad, ale jeho realizace by v současné podobě pravděpodobně nefungovala. Lidé chtějí pro svou dopravu výkon a pohodlí. Dokud se technologie nezlepší, budou si zákazníci stále spíše kupovat automobily plně elektrická, hybridní nebo prostě zůstanou u svých vozidel se spalovacím motorem.
Vozy na stlačený vzduch ale zajímají také domácí vynálezce. Spousta z nich si takové vozy vyrábí v garážích tzv. „na koleně“, jak je ostatně vidět na videu z Indie výše. Takže kdoví, třeba právě garáž bude svědkem nového nápadu, který přinese lidstvu převratné řešení. Nebylo by to poprvé.
Zdroj: hotcars.com