Elektrokolo Pi-Pop nemá baterii pro ukládání energie. Systém se nabíjí při lehké jízdě a při brzdění kola, energie se uvolňuje, když je potřeba

Elektrokolo s názvem Pi-Pop, které je dítětem francouzského podnikatele Adriena Lelièvra, využívá k ukládání energie superkondenzátor a nespoléhá se na baterie.

Systém se nabíjí při lehké jízdě a při brzdění kola, a to díky brzdění motorem, a energie se uvolňuje, když je potřeba. Zjednodušeně řečeno, superkondenzátor funguje tak, že ukládá energii elektrostatickým způsobem nebo prostřednictvím pomalu se pohybujícího náboje. Naproti tomu lithiová baterie ukládá energii formou chemické reakce.

Superkondenzátor dokáže ukládat a uvolňovat energii velmi rychle, když je potřeba. V případě jízdního kola to znamená, že se energie ukládá, když člověk šlape do pedálů nebo brzdí, a využívá se při náročnějších činnostech, jako je opětovné rozjíždění nebo jízda do kopce. Pomoc poskytovaná superkondenzátory na kole stačí k tomu, aby jezdci pomohla překonat převýšení 50 metrů, pokud se předtím nabije na rovině, což je vhodné pro přibližně 80 % evropských měst, píše web Euronews.

Koncept superkondenzátoru není sám o sobě nový – první superkondenzátory byly vyrobeny koncem 70. let 20. století. Dnes se používají ve fotovoltaických systémech (např. solárních panelech), digitálních fotoaparátech a některých hybridních nebo elektrických vozidlech pro zlepšení jejich výkonu. Při jejich výrobě se nepoužívají žádné materiály vzácných zemin, protože superkondenzátory se vyrábějí z uhlíku, vodivého polymeru, hliníkové fólie a buničiny, což jsou materiály, pro které již existují recyklační procesy.

Není třeba čekat, až se kolo nabije, což je další výhoda oproti běžným elektrokolům. Společnost také tvrdí, že životnost superkondenzátoru se pohybuje v rozmezí 10 až 15 let, zatímco u lithiové baterie je to pět až šest let. Kolo, nyní již třetí generace, se nyní montuje v Orléansu. Společnost v současné době vyrábí 100 kol Pi-Pop měsíčně a do roku 2024 jich plánuje vyrábět 1 000 měsíčně. Lelièvre má také evropské ambice.

„V roce 2025 se chceme zaměřit na evropský trh a v současné době jednáme o možném financování,“ uvedl. Pro společnost by to mohla být obrovská příležitost, protože podle údajů Eurostatu se do EU dováží 1,2 milionu elektrokol a 5,2 milionu neelektrických kol, což je pětkrát více než se vyváží.

Zdroj: euronews.com, redakce