Revoluce na silnicích: 1000 km na jedno nabití, zrychlení pod 4 sekundy a cena základní Škodovky. V Mladé Boleslavi se mají čeho bát
Český automobilový průmysl by se měl mít na pozoru. Zeekr 001, čínský elektromobil, který slibuje neuvěřitelný dojezd přes 1000 km a zrychlení z 0 na 100 km/h pod 4 sekundy, míří do Evropy. Pro tuzemské výrobce může znamenat problém.
Zeekr 001 je název, který možná většině Čechů zatím nic neříká. To se však může brzy změnit. Čínská automobilka Zeekr, podpořená mocnou skupinou Geely, se chystá vstoupit na evropský trh a její vlajkový elektromobil 001 by mohl způsobit pořádný rozruch. Na první pohled vás tento vůz zaujme elegantním a sportovním designem, ale to hlavní se skrývá uvnitř – baterie s obrovskou kapacitou a výkony, které by mohly konkurovat nejdražším elektromobilům na trhu. A co je možná ještě zajímavější, cena se pohybuje na úrovni základní verze Škody Enyaq.
Co čínský Zeekr 001 nabízí?
Zeekr 001 má několik klíčových předností, které ho dělají zajímavým. Jednou z největších je dojezd. Automobilka slibuje, že s novou baterií CATL Qilin bude vůz schopen ujet více než 1000 kilometrů na jedno nabití. Tento dojezd je zatím v automobilovém průmyslu nevídaný a staví Zeekr 001 do čela mezi elektrickými vozy. I když odborníci varují, že v reálných podmínkách bude dojezd o něco menší (okolo 850 km), stále jde o hodnotu, na kterou mnoho konkurentů nedosáhne.
Dalším klíčovým bodem je výkon. Zeekr 001 zrychlí z nuly na sto za pouhých 3,8 sekundy, což je číslo, které byste očekávali spíše od sportovního vozu než od rodinného elektromobilu. Tento výkon je dosažen díky elektromotoru s výkonem až 400 kW. V kombinaci s pokročilou 800voltovou architekturou, která umožňuje rychlé dobíjení, se Zeekr 001 stává konkurenceschopným i vůči dražším evropským elektromobilům.
Cena, která znepokojuje konkurenci
Jedním z důvodů, proč by Škoda a další tradiční evropské automobilky měly být na pozoru, je cena. Zeekr 001 totiž slibuje výkon a parametry, které byste čekali od luxusních modelů, za cenu, která je srovnatelná se základní verzí Škody Enyaq. Základní cena Zeekr 001 v přepočtu činí kolem 1,3 milionu korun, což je srovnatelné s lepší výbavou u Škody Enyaq iV. Přitom dostanete auto s výrazně vyšším výkonem, lepšími technologiemi a delším dojezdem.
Proč mají evropské automobilky obavy?
Na první pohled by se mohlo zdát, že příchod čínského elektromobilu na evropský trh je jen další konkurenční boj v již přeplněné kategorii. Ale v tomto případě se Zeekr 001 zdá být více než jen dalším hráčem na trhu. Kombinace vysokého dojezdu, skvělého výkonu, pokročilé technologie a relativně nízké ceny je něco, co evropské automobilky nemohou ignorovat.
Například Škoda Enyaq, který je v současnosti jedním z nejprodávanějších elektromobilů v Česku, nabízí v nejvýkonnější verzi (s dojezdem 573 km a výkonem 250 kW) méně než Zeekr 001, a to za podobnou nebo dokonce vyšší cenu. Ačkoliv má Škoda v Evropě silnou pozici a věrné zákazníky, Zeekr přichází s nabídkou, která může české i evropské zákazníky zaujmout.
Samozřejmě, Zeekr 001 má stále několik nevyřešených otázek. Jednou z nich je infrastruktura pro dobíjení. Čínské elektromobily mají vlastní standardy a technologie, což může v Evropě znamenat problémy s kompatibilitou dobíjecích stanic. Navíc zatím není jasné, jaká bude dostupnost vozů Zeekr v Evropě a zda se jim podaří rychle vybudovat servisní a prodejní síť. Přesto je jasné, že automobilky jako Škoda, Volkswagen a další tradiční hráči budou muset na tuto výzvu reagovat.
Budoucnost elektromobility v Evropě
Příchod čínských elektromobilů na evropský trh je dalším důkazem, že elektromobilita nabírá na obrátkách. Zeekr 001 není jediným čínským modelem, který míří na evropské silnice – značky jako Nio, BYD nebo Xpeng již také vstupují na trh. Tento tlak ze strany asijských výrobců může znamenat další zrychlení přechodu na elektrická vozidla v Evropě, protože čínské vozy často přinášejí inovace za nižší cenu než jejich evropská konkurence.
Jedno je jisté: automobilky v Mladé Boleslavi a po celé Evropě musí být na pozoru. Zeekr 001 a další čínské elektromobily představují reálnou hrozbu pro jejich tržní podíl a budou je muset překonávat nejen ve výkonnosti, ale i v ceně a nabídce technologií. Evropští výrobci tak stojí před klíčovým úkolem – jak se přizpůsobit a udržet si svou vedoucí pozici na trhu.
[seznam-ads id="63251"] [seznam-ads id="63250"] [seznam-ads id="64854"] [seznam-ads id="64868"]