Cyklistická přilba s airbagem má ochránit hlavu cyklisty

Švédská společnost Autoliv vyvíjí společně s firmou POC cyklistickou přilbu integrovanou s airbagem. V případě nehody lépe chrání hlavu uživatele.

Těžko lze popřít, že cyklista je při jízdě na kole velmi zranitelný v důsledku kontaktu s automobily nebo jinými překážkami. Na rozdíl od jezdce není chráněn plechy a bezpečnostními systémy. Jízdní kola jsou stále rychlejší, takže se zvyšuje i riziko vážných zranění.

Cyklista by samozřejmě měl během jízdy nosit cyklistickou přilbu. Problémem je, že účinnost ochrany, kterou poskytuje, může být poměrně nízká, protože nemá takovou schopnost rozptylu energie. Mnohem lepším řešením by byl airbag, například jako v autě.

Cyklistická přilba s airbagem

Možná se brzy dočkáme takových přileb, protože na nich pracuje společnost Autoliv, která vyrábí bezpečnostní systémy pro automobily. Pomáhá jí společnost POC, která se specializuje na ochranné pomůcky. Obě společnosti zkoumají možnost vybavit cyklistickou přilbu airbagem. Polštář by pak fungoval jako počáteční absorbér kinetické energie. Přilba pod ním by naopak poskytovala druhou vrstvu ochrany.

Z předběžného výzkumu společnosti vyplývá, že tento typ technologie výrazně zlepší ochranu tím, že minimalizuje následky nárazu. Důležité je, že lepší ochrany lze dosáhnout, aniž by se zvýšila hmotnost takové přilby nebo pohodlí při jejím nošení.

Podle společnosti Autoliv vzrostl počet vážných zranění cyklistů za posledních 10 let o 24 %. Více než polovina smrtelných nehod byla způsobena poraněním hlavy. Přilba s airbagem by výrazně zvýšila bezpečnost tím, že by snížila riziko středně těžkého nebo smrtelného zranění cyklisty. Při nárazu v rychlosti 20 km/h by tento podíl klesl z 80 na 30 procent. Samozřejmě je třeba mít na paměti, že taková přilba by byla užitečná do doby, než by se polštářek vznítil a poté by bylo třeba ji vyměnit. Pokud výrobci nevyvinou schopnost vyměnit samotný airbag.

Přilba s airbagem Autoliv a POC by byla vhodná nejen pro použití na běžných kolech, ale také na elektrokolech. Elektrická vozidla jezdí vyšší rychlostí, takže jejich uživatelé potřebují lepší ochranu hlavy.

Zatím nevíme, kdy by se taková přilba mohla objevit na trhu. Projekt je zatím ve velmi rané fázi a v současné době probíhají fyzické crash testy. Konstruktéři hodlají svůj výrobek dále testovat a vylepšovat jeho design.

Zdroj: autoliv.com