Toto je řidičská chyba, co stála život trenéra Hlinku. Češi se jí masově dopouštějí dále, jako by už nechtěli žít
Se jménem Ivan Hlinka se většině z nás vybaví legenda českého hokeje, muž, který dovedl národní tým k historickému triumfu na olympiádě v Naganu v roce 1998. Jeho život však tragicky skončil před více než dvaceti lety při autonehodě nedaleko Karlových Varů. Následky nehody, kterou sám nezavinil, byly fatální.
Hlinka byl tehdy na cestě na golfové hřiště v Karlových Varech, když do jeho superbu bočně narazila dodávka. Její řidič si chtěl zkrátit cestu přes zahrádkářskou kolonii, a nezastavil ho ani zákaz odbočení.
„Nákladní avie pronikla po nárazu do superbu zleva zpředu pod úhlem čtyřiceti pěti stupňů, takže se společně s konstrukcí osobního automobilu dostala až do místa, kde seděl řidič,“ vysvětloval tehdy soudní znalec Zdeněk Šenkýř. Vinou zranění neslučitelných se životem tak byla Hlinkova smrt neodvratná.

Ivan Hlinka, legendární kouč olympijských vítězů z Nagana a tehdejší hlavní trenér hokejové reprezentace, podlehl následkům zranění po autohavárii na cestě z Litvínova do Karlových Varů. Jeho život vyhasnul 16. srpna 2004.
Ne všichni se v autě poutají
Tato tragédie by měla sloužit jako memento pro všechny řidiče a spolujezdce. Přesto se i dnes, o dvě desetiletí později, setkáváme s tím, že mnoho lidí tuto základní bezpečnostní zásadu ignoruje. Jako by si neuvědomovali, jak tím hazardují se svým životem.
Při nehodě v rychlosti 50 km/h, což je běžná rychlost ve městě, působí na nepřipoutaného člověka síly odpovídající pádu z deseti metrů na beton. Tělo pokračuje v pohybu původní rychlostí vozidla, dokud nenarazí na pevnou překážku – čelní sklo, palubní desku nebo jiné části interiéru. Tyto nárazy často vedou k vážným vnitřním zraněním, jako jsou poranění páteře nebo natržení cév či orgánů.
Statistiky jsou neúprosné. Nepřipoutaný řidič čelí až 14× vyššímu riziku smrtelného zranění při nehodě. Je alarmující, že i přes tyto informace mnoho lidí stále podceňuje význam bezpečnostních pásů. Často slýcháme výmluvy typu „jedu jen kousek“ nebo „pás je nepohodlný“. Takové myšlení je však krátkozraké a nebezpečné. Každá cesta, bez ohledu na její délku, může skončit nehodou. Ale nemusí skončit tragédií.
Nad fyzikou nelze zvítězit
Při prudkém zabrždění z rychlosti 50 km/h se hmotnost vašeho těla zvýší až šedesátkrát. Člověk o hmotnosti 90 kg tak zvýší svoji hmotnost až na 5 400 kg (to je 5,4 tuny). Padesátikilový člověk pak zvýší svoji hmotnost až na 3 000 kg – tedy tři tuny. A představa, že se udržíte na svém místě v takovémto případě, je opravdu mylná.
Případ Ivana Hlinky je smutnou připomínkou toho, jak fatální může být nepřipoutání se. Přestože byla zranění, která utrpěl, natolik vážná, že by jim pravděpodobně podlehl i při použití pásu, nelze přehlédnout, že bezpečnostní pásy výrazně zvyšují šanci na přežití při nehodách.

Je na každém z nás, abychom si uvědomili důležitost této jednoduché, ale život zachraňující rutinní činnosti. Připoutání se trvá jen několik sekund, ale může rozhodnout o celém životě. Nejen našem, ale i našich blízkých a ostatních účastníků silničního provozu.
Používání pásu by mělo být běžnou rutinou
Bezpečnostní pásy jsou i pro těhotné ženy, které se mohou pohodlně připoutat. Ramenní pás je veden přes hrudník, mezi prsy a spodní pás se posune co nejníže pod břicho. V tomto okamžiku je chráněna matka i plod.
Nenechme se ukolébat pocitem falešného bezpečí. Silnice jsou nepředvídatelné a nehody se stávají i těm nejzkušenějším řidičům. Buďte zodpovědní, poutejte se a začněte si vážit svého života i životů ostatních.