Co je Google Mum a proč je považován za budoucnost vyhledávačů?

Nová technologie založená na umělé inteligenci bude schopna poskytovat stále přesnější odpovědi na dotazy lidí na základě intuice jejich přání. Jak má fungovat? To upřesnil manažer Google pro Financial Times.

AGI – Společnost Google se chystá spustit nový vyhledávač. Technologie, která bude díky umělé inteligenci schopna poskytovat přesné odpovědi na stále složitější otázky. Název softwaru „Mum“, což je zkratka pro „multitask unified model“, má podle společnosti Google radikálně změnit způsob, jakým jsme zvyklí používat vyhledávač, protože bude schopen lépe porozumět přáním uživatelů a vracet stále přesnější výsledky.

Co je Mum a jak má fungovat?
Mum je navržen tak, aby se choval trochu jako lidský mozek: učí se z typu vyhledávání, ze slov, která používáme, snaží se pochopit naše „hluboké“ záměry, aby nám vracel výsledky, které jsou stále více v souladu s našimi přáními. Jako každá inovace však přináší výhody, které skrývají i své temné stránky. A pro kritiky představuje Mum skutečnost, že by se mohl stát způsobem, jak uživatele stále více uzavírat do „galaxie Google“, a to mnohem více, než je tomu dnes.

„Myslíme si, že jsme blízko dalšímu velkému milníku,“ řekl deníku Financial Times Pandu Nayak, šéf společnosti Mum. Je si jistý jednou věcí: tato technologie odpoví na „tisíce matoucích a nejednoznačných otázek, které si lidé kladou každý den“, ale které v současné době nemají formulovány přímým, jasným a zřetelným způsobem.

Příklad
Šéf společnosti Mum vysvětluje na příkladu, jaká škola je pro děti nejlepší, nebo jak poznat, jak se cítit, když začínáme s novou dietou nebo tréninkovým režimem: „Někdo se může zeptat, jaký je nejlepší fitness režim pro mou úroveň kondice a věk,“ doplňuje Nayak. „V současné době musíte pro nalezení odpovědi na takto přesné otázky položit vyhledávači několik otázek a snažit se získané informace vzájemně porovnat, abyste získali požadovanou odpověď od Googlu. Budoucnost dotazů Mum je však předurčena k tomu, aby odpovídala na potřeby, které jsou stále složitěji formulovatelné a stále realističtější.

Jak Mum vzniklo?
Mum je výsledkem desetiletého vývoje knoledge grafu, funkce, kterou Google ve svém vyhledávači zavedl v roce 2012 a která umožňuje definovat vztahy mezi různými pojmy, různými objekty, čímž algoritmy získávají určitý stupeň sémantického porozumění vyhledávání, jinými slovy „polidšťuje“ jejich chápání.

Toto sémantické porozumění se postupně zlepšovalo, až bylo zahrnuto do dalšího projektu gigantu ze Silicon Valley: RankBrain – programu strojového učení spuštěného v roce 2015, jehož cílem je zlepšit výsledky vyhledávání.

Zdroj: Financial Times, Google