Škoda měla vyrobené auto se spotřebou 3 litry na sto. Evropská unie mu dala stopku
Jezdit úsporně a levně, to je sen mnoha motoristů. Tuzemská automobilka Škoda takový sen měla v plánu řidičům splnit – vymyslela auto se spotřebou 3 litry na 100 kilometrů. Ale nástup elektromobility a blížící se zákaz spalovacích motorů mu dal jasnou stopku.
Pokud jezdíte pozvolna, klidně a dálkové trasy, tak se můžete s trochou štěstí dostat na spotřebu okolo 6 litrů paliva na 100 kilometrů. Ve městě naopak spotřeba typicky vzroste až na dvojnásobek. Což znamená, že při tankování budete muset sáhnout hlouběji do kapsy. Mnoho řidičů by proto ocenilo ještě úspornější automobil, který by jezdil „skoro zadarmo“. A přemýšlejí o něm i automobilky.
Jedním z takových úsporných aut se stala Škoda Citygo. V roce 2016 v soutěži Škoda Economy Run dokázala posádka s tímto vozem ujet 323,3 kilometrů dlouhou trasu za necelých 10 litrů paliva. V různých testech se pak opakovaně ukazovalo, že spotřeba tohoto malého vozu je okolo 3,4 až 3,7 litru na 100 kilometrů. Někteří diskutující dokonce byli schopni dostat se na spotřebu 3 litry na 100 kilometrů.
Škoda Citygo už se nevrátí
Malé tříválcové auto s výkonem 44 až 55 kW bylo inspirované Volkswagenem up! a začalo se vyrábět v roce 2011. Leckdo se mu sice posmíval, že je to „nákupní taška na čtyřech kolech“, ale své fanoušky si našlo. V roce 2017 dostala Škoda Citygo nový facelift a i nadále o ni byl zájem. A to až do roku 2019, kdy automobilka její výrobu náhle utnula. A to i přesto, že vývozci měli v plánu dál tyhle modely dopravovat zákazníkům do svých zemí.
V roce 2019 se totiž namísto auta se spalovacím motorem začala vyrábět elektrická Škoda Citigo-e iV. Ta dostala elektromotor s výkonem 61 kW a na plné nabití byla schopna ujet až 260 kilometrů, přičemž nejvyšší rychlost byla 130 km/h.
Nová Citygo měla vyhovět trendu elektromobility a tak trochu se podřizovala i nátlaku Evropské unie, která prosazuje konec výroby aut se spalovacími motory po roce 2035. Ale elektromobil Citigo-e iV neměl dlouhého trvání – už v roce 2020 byla výroba Citygo definitivně ukončena.

Zajímavé je, že i po ukončení výroby úsporného auta se spalovacím motorem, o něj některé evropské země, respektive importéři Škody, projevovaly i nadále zájem a ptaly se v tuzemské automobilce, jestli neuvažuje o obnově výroby. I přesto vedení Škoda Auto rozhodlo, že Citygo se spalovacím motorem definitivně skončilo. Proč? Kvůli emisím.
Elektromobil Škoda Citygo-e iV přitom nebyl tolik žádaný, jelikož jeho cena oproti benzinovému modelu prudce vzrostla. Zatímco běžné Citygo jste si mohli pořídit od 211 tisíc korun, zaváděcí cena elektromobilu byla 429 900 korun, načež vzrostla na 479 900 korun. Dnes seženete modely vyrobené v roce 2020 za zhruba 350 000 korun.
Elektromobilům se v Evropě tak nedaří
Škoda Auto zazdila původní Citygo kvůli „strategii elektrické mobility“, jak uvedl její tiskový mluvčí Pavel Jína. A i další automobilky, kromě vozů se spalovacími motory vyrábějí čím dál více různých modelů elektroaut.
Zákazníci na ně ale zatím tolik neslyší. Ačkoliv z globálního hlediska prodeje elektromobilů rostou, tak v mnoha zemích se jim zákazníci zvyklí na „své“ spalovací motory, brání. Jedna skupina odmítá auta na elektřinu jakožto celek, další by je sice chtěla, ale jsou pro ni cenově nedostupná. Prodeje se tak prudce zvyšují především v Číně, následuje za ní Kanada a USA.
V Evropě je tomu ale naopak a elektromobilů se prodává méně než předtím. Například v Německu zaznamenaly prodeje elektromobilů v první polovině roku 2024 prudký pád – oproti předchozímu roku se jich prodalo o 16 procent méně.
V České republice se prodeje zatím mírně zvyšují, ale pravděpodobně za to mohou i státní dotace (ty v Německu skončily v prosinci loňského roku). Pro běžné lidi ovšem žádné dotace na elektromobil neexistují – zatím je v běhu jen dotační program pro firmy.
Zdroje: aktualne.cz, auto.cz