Velitel na Ukrajině chce pro své týmy odstřelovačů tiché elektromotorky. Jak vypadají?

Elektromotorka Atom Military je malá, lehká a rychlá. Mamuka Mamulašvili, velitel gruzínské legie, je chce pro své týmy odstřelovačů, píše web The Drive.

Mamulašvili řekl, že potřebuje rychlé a tiché vozidlo, které dostane týmy ostřelovačů na místo, kde mohou střílet asi 5 až 10 minut, a pak se rychle dostat pryč, než Rusové zasypou jejich pozici dělostřelectvem. Ukrajinské síly také doufají, že tento nenáročný, podomácku vyrobený vůz jim pomůže i nadále bránit se ruským útočníkům.

Atom Military, postavený společností ELEEK v Ternopilu, má maximální rychlost 90 km/h, podle společnosti dokáže ujet až 150 km na jedno pětihodinové nabití a unese až 150 kg. Mají motocyklové odpružení, brzdy a kola, která jim umožňují odolně se pohybovat v terénu. Dodávají se dokonce s volitelným USB pro nabíjení gadgetů a 220V zásuvkou, takže nejsou potřeba další těžké a objemné baterie. I když společnost nespecifikuje, o jaké úkoly se jedná, ukrajinský obchodník, který se snaží získat finanční prostředky na jejich nasazení, říká, že mají širokou škálu využití.

Díky své rychlosti a velikosti se motorky Atom Military kromě několika dalších úkolů používají k průzkumným misím. Atomová armáda je také „téměř neviditelná pro nepřátelské drony“, ačkoli toto tvrzení je jistě diskutabilní. A protože mají motorky elektrický motor, jsou méně citlivé na ruské termovizní systémy.

Použití malých, rychlých vozidel pro rychlé zásahy proti nepříteli není úplně nový koncept. Ukrajina již používá terénní vozidla vybavená systémy protitankových řízených střel (ATGM ) Stugna-P namontovanými na jejich střechách pro rychlé údery proti ruským obrněncům. Dvoukolová vojenská vozidla jsou stejně stará jako jízdní kolo. Elektronické verze, ze všech důvodů, které vyjádřili Mamulašvili a Vanda, také sledují americké speciální operační síly. Již v roce 2014 byla DARPA, agentura amerického ministerstva obrany, pověřena vývojem nového stealth motocyklu pro armádu. Bylo potřeba motocyklu bez hluku motoru, který by jezdci umožňoval zachovat moment překvapení nad nepřítelem. Také by potřebovaly mít delší dojezd než motorky poháněné palivem, ale všestrannější než elektrokolo. Dva prototypy byly k vidění na průmyslové konferenci speciálních operací v roce 2016.

Díky nové technologii baterií a vyspělosti elektrických vozidel jsou nyní elektrické motocykly hlavním produktem. V důsledku toho americká armáda a další aktivně zkoumají tuto schopnost na mnoha frontách.

Zdroj: thedrive.com