Volají vám z banky? Po takových slovech je lepší zavěsit, jinak přijdete o peníze

Pokud vám volají z banky, buďte během hovoru ostražití. Podvodníci neustále používají telefonní spoofing (falešné hovory) a vydávají se za zaměstnance banky, aby poté zmanipulovali hovor a ukradli peníze z vašeho účtu, píše server Malwarebytes.

Takové útoky však lze snadno rozpoznat. Během hovoru jsou použity konkrétní fráze, z nichž lze vyvodit (nebo alespoň s vysokou mírou pravděpodobnosti předpokládat), že na druhé straně telefonu je podvodník. Podstatou útoku je vyvolat strach o finanční prostředky na účtu a zmanipulovat hovor tak, aby byl volající přesvědčen, že musí rychle podniknout kroky k teoretickému zajištění svých peněz.

V praxi se často stává, že údajný bankéř naznačí, že právě došlo k zablokování důležité transakce, někdo si vzal půjčku na základě vašich údajů nebo byl proveden velký převod na váš účet a je třeba rychle jednat, aby peníze na váš účet dorazily v pořádku. Vyděšená oběť (přesvědčená, že její peníze jsou v ohrožení) může spěchat a řídit se pokyny po telefonu, což vede ke ztrátě finančních prostředků.

Podvodníci obvykle požadují přihlašovací jméno a heslo pro bankovnictví, čtení kódů z ověřovacích textových zpráv a instalaci aplikací pro vzdálený přístup do počítače nebo chytrého telefonu. Takové programy jsou například AnyDesk nebo TeamViewer a mají své využití, ale rozhodně nejsou potřeba ke kontaktu se zaměstnancem banky, tím spíše, pokud se za něj v praxi někdo pouze vydává.

Nejlepší je všechny takové žádosti ignorovat a co nejdříve konverzaci ukončit. Zároveň je nejlepší ihned zavolat do své banky, abyste sdělili, kdo vám volal a zjistili, zda skutečně hrozí nějaké nebezpečí pro vaše finanční prostředky. Pouze pokud do banky zavoláte sami, máte jistotu, že jste se dovolali správné osobě. Podvodníci totiž umí změnit své číslo tak, aby vypadalo, jako číslo banky.

Zdroj: malwarebytes.com