USS Nautilus, první ponorka s jaderným pohonem

Nebyla to porážka. Byla to zdrcující porážka. Za pouhých 24 hodin zaútočila jedna ponorka 16krát. Dvě letadlové lodě, jedna neidentifikovaná velká loď, čtyři transportní lodě a devět torpédoborců. Seznam cílů svědčil o pogromu, který na námořní síly NATO spáchalo jediné experimentální plavidlo, a to ponorka USS Nautilus.

Přestože se jednalo pouze o cvičení s kódovým označením Strikeback 56, střetnutí první ponorky s jaderným pohonem s flotilou bojující podle pravidel druhé světové války skončilo jejím pogromem.

V oceánu nebyl nikdo v bezpečí. Jednotky ZOP (protiponorkového boje) se z lovce staly lovenými a konvenční ponorky se po simulovaných střetech „potopily“. Systémy řízení palby a výzbroj určená pro boj s ponorkami se ukázaly být zcela nepoužitelné proti experimentální jednotce, která se nemusela několik týdnů vynořovat.

Štěpení atomu „fyzikálně absurdní“

Vše začalo téměř před 20 lety s 1 500 dolary. Takový byl rozpočet výzkumného projektu, který se v roce 1939 rozhodl financovat kontraadmirál Harold G. Bowen, šéf úřadu parního inženýrství amerického námořnictva. O rok dříve napsal fyzik Otto Hahn ve spolupráci s Fritzem Strassmannem v dopise fyzičce Lise Meitnerové: „O našich výsledcích nemůžeme mlčet, i když mohou být fyzikálně absurdní.“

Americké námořnictvo se pochybnostmi vědce nijak zvlášť nezabývalo. Mnohem více ji zajímaly důsledky jaderného štěpení v podobě uvolněné energie. K čemu by se dal použít? Samozřejmě k pohonu ponorek.

Práce prováděné americkým námořnictvem předcházely experimentům projektu Manhattan, jehož cílem bylo sestrojit jaderné zbraně. Později, během války, ustoupila otázka inovativního pohonu do pozadí a ustoupila vizi sestrojení superzbraně, která by dokázala jedinou bombou proměnit města v trosky.

Je však třeba připomenout, že to bylo americké námořnictvo, které jako první financovalo jaderný výzkum, a jeho program byl o několik let později sloučen s projektem Manhattan. Přerušené práce na inovativním pohonném systému však byly obnoveny až po válce, jak píše server Britannica.

První jaderný pohon

Jejich vyvrcholením byl první jaderný pohon. Skládal se z reaktoru Westinghouse S2W, chlazeného uzavřeným vodním okruhem, který zároveň sloužil jako tepelný výměník pro výrobu páry. Pára poháněla dvě soustavy turbín, každou o výkonu asi 15 000 koní, a turbíny poháněly dvě hřídele, zakončené lodními šrouby.

Taková konstrukce byla přijata v souladu s požadavkem zdvojit zařízení, které je pro provoz ponorky klíčové.

USS Nautilus (SSN-571), spuštěn na vodu 21. ledna 1954, byl jedinečnou ponorkou svého druhu. Koncepčně vycházel z konstrukce německého ponorkového člunu typu XXI, ale byl značně upraven pro instalaci nového pohonného systému.

Byl dlouhý 97,4 metru, při ponoření měl výtlak něco přes 4 000 tun a jeho posádku tvořilo 105 osob. Tato posádka měla kromě standardního vybavení k dispozici mimo jiné jukebox a automat na Coca-Colu.

Reaktor na palubě umožnil ponorce dosáhnout nebývalé rychlosti, a to až 20 uzlů při ponoření. Jaderný pohon navíc zbavil ponorku největší nevýhody klasických ponorek, a to závislosti na atmosférickém vzduchu.

Na Nautilu se nepoužívaly generátory kyslíku. Místo nich byly na palubě umístěny nádrže, jejichž obsah umožňoval posádce zůstat pod vodou celé měsíce, aniž by musela větrat palubu.

Ponorka hlučná jako lokomotiva

Nevýhodou nové ponorky byla neslýchaná hlučnost mechanismů a vibrace pohonného systému. Při nejvyšší rychlosti vydával Nautilus zvuk jako lokomotiva, takže ho bylo snadné odhalit. Tento problém se nevyřešil přestavbou, ale zavedením provozních omezení. Jednoduše se posádce zakázalo používat maximální rychlost a tato možnost se vyhradila pro výjimečné situace.

Navzdory problémům s objemem poskytl jaderný pohon Nautilu schopnosti, kterých dřívější plavidla nedosahovala, což dokazují různé manévry a cvičení. Podvodní rychlost Nautilu byla natolik vysoká, že dokázal úspěšně překonat torpéda určená k útokům na ponorky. Ponorka se také vyznačovala výjimečnou dynamikou vertikálního manévrování, jak uvádí server History.

Testy vyvrcholily výjimečnou plavbou, která se uskutečnila pod severním ledovým příkrovem v létě 1958. Ponorka pak proplouvala pod ledem pokrývajícím severní pól. Cílem této akce bylo obnovit image Spojených států jako globálního technologického lídra, kterou dočasně ztratily v důsledku kosmických úspěchů Sovětského svazu.

Ponorka, která změnila svět

USS Nautilus byla od počátku stavěna jako experimentální plavidlo. Dokonce se vážně uvažovalo i o tom, že by se na palubě objevila výzbroj, ale nakonec se tak stalo. Ponorka dostala šest torpédometů Mk50 ráže 533 mm.

Zkušenosti z jejího provozu poskytly neocenitelné poznatky a ukázaly, že stávající metody protiponorkového boje jsou proti plavidlům s jaderným pohonem zcela neúčinné.

Z dlouhodobého hlediska se význam Nautilu ukázal být ještě větší. Potvrzení možnosti pohánět ponorky jaderným reaktorem vedlo k vytvoření třídy plavidel, označovaných v terminologii NATO zkratkou SSBN a běžně označovaných jako boomery.

Díky schopnosti zůstat ponořený po celé týdny bylo velmi obtížné tato plavidla odhalit. Díky arzenálu, který měly na palubě, zaručovaly jaderným mocnostem schopnost reagovat na útok i v případě zničení všech povrchových zařízení.

V praxi se boomery staly zárukou globální bezpečnosti – jejich příchodem ztratilo smysl rozpoutat totální jadernou válku, v níž by si protivník vždy ponechal možnost odpovědi.

Zdroj: redakce – autorský článek, britannica.com, history.navy.mil, Wikipedia