Ukrajinci opět vytvořili zajímavý stroj. Protitankový kanón na sovětském podvozku MT-LB
Během probíhající války za naší východní hranicí se už obě strany konfliktu na sociálních sítích chlubí lepšími či horšími nápady na improvizované zbraně. Tentokrát se podíváme na nový výtvor Ukrajinců, kteří zkombinovali kanon D-44 se základnou v podobě nástavby obrněného vozidla MT-LB. Ukazuje se, že tato konstrukce má potenciál provádět rychlé útoky na nepřátelské pozice a rychlý únik, jak uvádí server Defense Express.
Improvizované vozidlo se skládá z protitankového kanonu odvozeného od taženého děla D-44 ráže 85 mm připojeného k podvozku MT-LB, sovětského plovoucího obrněného transportéru určeného k tažení děl. Lze tedy říci, že Ukrajinci spojili dvě samostatná vozidla dosud tvořící dvojici do jediného výtvoru. Podle toho, co lze vyčíst z materiálů, které unikly na web, je nová skládačka aktivně používána v boji.
Použití konstrukce
Vzhledem k omezeným zdrojům se ukrajinské síly musí upínat k jakémukoli možnému způsobu zničení ruského agresora. Zde se pravděpodobně objevuje nápad kombinovat nejspíše již dříve poškozenou techniku tak, aby mohla ještě sloužit. Zdá se, že stroj se dobře osvědčuje při operacích spočívajících v dojetí na předem určené místo, vypálení několika ran z namontovaného kanonu (kanon D-44 má rychlost střelby 15 až 20 ran za minutu) a následném rychlém útěku, aby se zabránilo zničení nepřítelem.
Dostřel kanonu D-44 při použití tříštivého a demoličního granátu může být až 15,2 km. V takové situaci se zdá být vozidlo dokonce jako stvořené pro krytí například nepřátelského soustředění pěchoty palbou ze značné vzdálenosti a rychlý ústup dříve, než nepřítel stihne ostřelovat jeho pozice.
Při své běžné hmotnosti je vozidlo MT-LB schopno dosáhnout rychlosti kolem 61 km/h, i když za předpokladu, že současná konstrukce bude lehčí, by dosažená rychlost mohla být vyšší, píše web Army Recognition.
Konstrukce je zajímavým návrhem, ale samozřejmě nelze nevidět její nevýhody. Jedním z nich je pevné uchycení kanonu, které nutí celé vozidlo při míření otáčet. Nevýhodou je také absence jakéhokoli pancéřování.
Zdroj: redakce, en.defence-ua.com, armyrecognition.com