Toto byl ultimátní bombardér Sovětského svazu Tupolev TU-22M
Studená válka byla pro vývoj vojenských letadel fascinujícím obdobím. Západ i Východ se snažily vyrobit ty nejlepší stroje, protože stále hrozilo, že válka jednoho dne vypukne. V určitých fázích tak posouvaly své znalosti o letadlech až na samou hranici možností a vytvářely podivné a úžasné stroje, píše server Hot Cars.
Sovětský svaz postavil několik naprosto absurdních strojů, ale jedním z letadel, které obstálo ve zkoušce časem, je úžasně vypadající bombardér Tupolev Tu-22M Backfire. Backfire vznikl vývojem raného bombardéru Tu-22 Blinder a je pozoruhodné, že Backfire je dodnes ve službách ruského letectva. Díky svému výraznému vzhledu a variabilnímu křídlu byl okamžitě rozpoznatelný pro síly NATO a stal se stejnou ikonou jako jeho protějšek Tu-95 Bear.
Ještě pozoruhodnější je, že to vypadá, že by Backfire mohl sloužit ještě mnoho let, neboť nejméně 100 kusů tohoto typu je stále ve službě. Tu-22M je dost možná nejlepším bombardérem, který vzešel ze Sovětského svazu.
Foto: Vojenské vzdušné síly Ruské federace
Vývoj Tu-22M
Potřeba Tu-22M vyplynula z touhy nahradit jeho předchůdce Tu-22 Blinder. Blinder byl zaveden do služby v roce 1962, ale rychle se ukázalo, že letoun byl velkým zklamáním. Vyroben byl jen malý počet kusů a po vstupu do služby se potýkal s rozsáhlými problémy, například s velkou nespolehlivostí a několika haváriemi. Blinder trpěl aerodynamickým zahříváním, které deformovalo řídicí tyče a způsobovalo špatné ovládání a měl tendenci se při přistání naklánět. Dá se říci, že Blinder nebyl mezi sovětskými piloty oblíbeným letounem.
Sotva rok po prvním roce služby Blinderu zahájil Tupolev práce na masivně modernizovaném Tu-22. V roce 1990 se však jeho vývoj zastavil. Ve stejné době začal Suchoj vyvíjet letoun T-4, který vypadal jako miniaturní dopravní letoun Tu-144, ale Tu-22 byl vybrán proto, že šlo o evoluční konstrukci, byl mnohem jednodušší a byl by k dispozici za nižší cenu. Zatímco se vyvíjel samotný letoun, vyvíjela se i hlavní zbraň, kterou měl nést, raketa Kh-22.
Nový letoun brzy získal klasifikaci Tu-22M a vysloužil si přezdívku Backfire, přičemž celkem bylo postaveno 497 letounů, včetně předsériových exemplářů. Letoun by byl poháněn dvěma motory Kuzněcov NK-25 s přídavným spalováním a maximální rychlostí 1998 km/h, tedy rychlostí 1,67 Mach.
Provozní historie letounu
Tu-22 se stal ve službě mnohem úspěšnějším letounem než jeho předchůdce. Do služby vstoupil v roce 1972 a v roce 1980, kdy byl poprvé představen světu, se zúčastnil velkého cvičení Varšavské smlouvy. Tu-22 se také zúčastnily simulovaného útoku na americké letadlové lodě v roce 1982, přičemž tento typ byl také pravidelně vídán při doprovodu mimo vzdušný prostor NATO. Nejvýznamnějším okamžikem pro tento typ však bylo, když se konečně dočkal bojové služby – v letech 1987 a 1988 byl nasazen v Afghánistánu.
Letouny měly létat na podporu sovětské armády během jejího pokusu o znovuprožití obléhání města Chust, které nakonec obléhaly více než 11 let. Tu-22 byly velmi schopné letouny, které dokázaly shodit na cíl velký náklad, a tak byly pravidelně používány při bombardování nepřátelských pevností a základen a letouny také pomáhaly pracovat na uvolnění obléhaného města Kandahár.
Naposledy Tu-22 bojově vzlétly v Afghánistánu v lednu 1989 v průsmyku Salang. Navzdory určitým příslibům Tu-22M stále trpěl problémy se spolehlivostí, přičemž letectvo v jedné fázi zvažovalo, že bude žalovat Tupolev.
Foto: Vojenské vzdušné síly Ruské federace
Služba v letectvu
Je pozoruhodné, že navzdory problémům zůstal Tu-22M ve službě až do dob postsovětského Ruska. Když se Sovětský svaz rozpadl, zůstalo jich ve službě 370 a později Ruská federace tento typ dokonce použila v bojových operacích v Čečensku v roce 1995. Letoun byl dokonce vyvezen do ukrajinského letectva, ale přestože se doufalo v další prodeje do zemí jako Írán, Indie a Čína, žádný další exemplář letounu nebyl vyvezen do zahraničí. Dokonce i v současné době Backfire stále používá pouze ruské letectvo.
Foto: Vojenské vzdušné síly Ruské federace
Divoká a bouřlivá jízda
Dá se říci, že cesta k současnému stavu letounu Backfire byla zajímavá. Vývoj letounu začal ještě předtím, než jeho předchůdce, Tu-22, absolvoval celý rok služby v Sovětském svazu. I přes zjevná vylepšení nebyl Tu-22M stále úplně dokonalý. Byl to však vysoce schopný strategický bombardér, jak se ukázalo v Afghánistánu, a kdyby se studená válka rozhořela a přerostla v globální konflikt, je velmi pravděpodobné, že by Backfire hrál klíčovou roli jak v obraně Sovětského svazu, tak v jeho plánech zaútočit na Západ.
Zdroj: hotcars.com