Tato baterie může skutečně nastartovat elektromobilitu. Nabíjí se 3x rychleji, půjde nabít nejméně 10 000krát

Vědci z Národní univerzity v Singapuru (NUS) vyvíjejí baterie, jejichž nabíjení trvá stejně dlouho jako tankování benzinu. To je krok, který by mohl elektromobilitu nastartovat. Jsou vyrobeny z kovu niobu a mají vydržet o 10 let déle než standardní baterie pro elektromobily. Baterie jsou výsledkem projektu inovace baterií za 5 milionů dolarů (v přepočtu cca 109 milionů Kč), který podpořila Národní výzkumná nadace ve spolupráci s brazilskou společností CBMM, předním dodavatelem niobu, jak píše server Cool Down.

Současný model baterie, který je ve výrobě, je vyroben z niobu a grafenu. Grafen má velmi dobrou elektrickou vodivost, zatímco niob má molekulární strukturu odolnou proti namáhání, která může prodloužit životnost baterie a zabránit jejímu přehřátí. Výzkumníci odhadují, že baterie s niobem a grafenem bude možné dobíjet nejméně 10 000krát a zachovat si 80 % startovací kapacity, což je pětkrát více než u současných baterií pro elektromobily.

Předpokládají, že jejich baterie se nabije za 10 minut, což je přibližně třikrát rychleji než průměrná současná baterie pro rychlonabíjení elektromobilů (EV). Zkrácení doby, kterou uživatelé potřebují k dobití svých vozidel, by mohlo přimět více lidí, aby si místo vozidel se spalovacím motorem koupili elektromobil. Delší životnost baterií také sníží náklady na vlastnictví elektromobilu. Kromě cíle rychlého nabíjení je pro výzkumníky prioritou také bezpečná a odolná baterie pro elektromobily.

Kromě toho nabízejí niob-grafenové baterie udržitelnější alternativu k lithium-iontovým bateriím, které jsou po vyřazení zařazeny do nebezpečného odpadu. Niob je také relativně hojně se vyskytující materiál, což může snížit náklady na výrobu elektromobilů. Niob-grafenové baterie však mají využití i mimo elektromobily. Mají totiž i takové výhody, jako je vyšší vstupní a výstupní výkon, širší rozsah provozních teplot a vyšší stav nabití.

Zdroj: thecooldown.com, redakce