Švýcarsko zvažuje návrat tanků Leopard 2 do provozu. Na vině je Rusko. Co je to za tanky?

Švýcaři v důsledku agresivní mezinárodní politiky Ruska diskutují o obnovení téměř stovky tanků Leopard 2A4, které jsou v současné době uskladněny. Podívejme se na jejich výkonnost.

Švýcarsko zvažuje navýšení svého obranného rozpočtu z 5,7 mld. CHF na 7 miliard švýcarských franků (v přepočtu cca 161 miliard Kč), jak píše server NZZ. Tyto dodatečné prostředky by byly použity na zprovoznění minimálně 34 nebo maximálně 96 tanků ze skladů. Podle odhadů by náklady na obnovu 32 tanků činily 350-450 milionů švýcarských franků, v přepočtu cca 8 miliard Kč.

Švýcarsko v současnosti provozuje 134 tanků, ale k plnému vybavení jednotek chybí asi 34 tanků Leopard. Švýcarsko na základě smlouvy z roku 1984 zakoupilo 380 tanků tohoto typu, ale v posledních letech jich bylo prodáno více než 90 a některé byly přestavěny na ženijní vozidla.

Zajímavé je, že ještě v roce 2014 chtělo Švýcarsko uskladněné tanky prodat za cenu, která nebyla o mnoho vyšší než cena šrotu.

Panzer 87 – švýcarská varianta tanku Leopard 2A4

Švýcarské tanky Leopard 2A4 se od standardního modelu poněkud liší použitím místní radiostanice, antén, kulometu MG 51 poháněného švýcarskou municí ráže 7,5×55 mm, digitálního namísto analogového počítače, vylepšeného protipožárního systému v části osádky, zdokonalené ochrany typu ABC nebo hydraulických napínáků pásů.

Kromě těchto úprav byl prvním základním tankem 3. generace klasický tank Leopard 2A4 o hmotnosti asi 55 tun vyzbrojený výkonným hladkým kanónem Rheinmetall Rh-120 ráže 120 mm o ráži 44 mm (licenční verze tohoto kanónu se používá v tancích M1A2 Abrams).

Ty se vyznačují použitím vícevrstvého základního pancíře s kompozitními prvky nebo použitím pokročilého stabilizátoru umožňujícího přesnou palbu za pohybu. Za zmínku stojí i to, že munice v tanku je umístěna v pancéřovém zásobníku, jehož zásah nemá za následek usmrcení posádky, jako je tomu u tanků ruské výroby. Pohyblivost zajišťuje dvanáctiválcový vznětový motor MTU MB 873 Ka-501 o výkonu 1500 koní.

Zdroj: nzz.ch, Wikipedia