Sovětské vs. americké stíhačky. Které jsou rychlejší?
Množství technologií, které vzešly z Ruska a bývalého Sovětského svazu, je stále ohromující. Kromě Tetrisu, skafandrů a jaderné energie dal tento národ světu úžasnou sbírku vojenských vozidel a způsobil revoluci v leteckém a vesmírném cestování, napsal server Hot Cars. Sovětský svaz v průběhu let vytvořil několik směšně rychlých stíhaček. Mohou se jim americké stíhačky vyrovnat?
Mezi tyto technologie patří jedny z nejrychlejších stíhaček, jaké kdy byly vytvořeny. Ruští vojenští výrobci, jako jsou Mikojan a Suchoj, vyrábějí letadla a stíhačky a další letadla, která patří ke klíčovým vývozním artiklům Ruska a SSSR. Oba státy vytvořily trysková letadla a vojenské letouny schopné několikanásobně překročit rychlost zvuku. Ale letouny americké výroby se mohou se Sověty měřit, jakkoli jsou ty sovětské impozantní.
SU-35: 2400 km/h
SU-35 Flanker E vyráběný společností Suchoj byl významně používán v letech 1988 až 1995, poté opět po roce 2007 až do současnosti. Jednalo se o přechodný letoun, který společnost vyráběla během prací na letounu SU-57. Stíhačka má maximální dolet až 3 540 km a má registrovanou maximální rychlost 2 400 km/h. Tyto proudové letouny jsou z Ruska pravidelně vyváženy do Číny, Indonésie a dalších ruských spojenců.
Foto: Doomych / Wikipedia Commons
Convair F-106: 2 455 km/h
Letoun F-106 byl zkonstruován tak, aby upřednostňoval rychlost, a měl o něco větší maximální dolet a rychlost než sovětský letoun SU-35. Letoun F-106 mohl při letu ve výšce dosáhnout rychlosti 2 455 km/h. Ačkoli byl používán převážně ke zkušebním letům, položil základ pro svého nástupce, letoun F-4 Phantom.
Foto: Letectvo Spojených států Amerických
Grumman F-14: 2 484 km/h
Ačkoli je malý rozdíl v rychlosti mezi těmito třemi dosud zmíněnými proudovými letouny poněkud zanedbatelný, přesto je důležité si rozdíly uvědomit, abychom si udělali přesný obrázek o tom, která země vyrábí rychlejší proudové letouny. Letoun Grumman F-14, známý také jako F-14 Tomcat, dokáže při letu ve výšce vyvinout rychlost téměř 2 484 km/h. Americká armáda začala F-14 Tomcat používat v roce 1974 poté, co byl vyřazen letoun F-4 Phantom.
Foto: ho7dog / Pixabay
SU-27: 2 574 km/h
Letoun SU-27, známý také jako Flanker, byl zkonstruován společností Suchoj jako ruský/sovětský protipól letounům F-15 Tomcat a F-15 Eagle, ale Eagle měl nakonec jen o něco vyšší maximální rychlost. Nicméně letoun SU-27 měl sloužit jako primární pozadí pro všechny následující stíhací letouny Suchoj. Dokáže dosáhnout rychlosti až 2 574 km/h a od roku 1985 jej používají ruské a ruské spojenecké síly.
Foto: KdesignZV / Pixabay
F-111 Aardvark: 2 655 km/h
S maximální rychlostí přesahující 2 655 km/h a schopností dosáhnout ve výšce rychlosti Mach 2,5 je General Dynamics F-111 Aardvark jedním z nejrychlejších proudových letounů, které se objevily na obloze nad Spojenými státy.
Ačkoli jeho název může někomu znít hloupě, stroj není ničím, čemu by se dalo smát. Má maximální dolet přes 5 793 km a zůstal aktivně používán americkou armádou po více než 30 let od roku 1967 do roku 1998.
Foto: Letectvo Spojených států Amerických
McConnell Douglass F-15: 2 655 km/h
Pokud jde o rychlost, F-15 Eagle se prakticky shoduje s F-111 Aardvark. F-15 také dosahuje maximální rychlosti 2 655 km/h. Letoun Aardvark má však o něco vyšší maximální dolet a letoun F-15 může uletět 5 632 km. Stíhačka se začala vyrábět v roce 1972 a prodává se dodnes. Jsou to jedny z nejběžnějších proudových letounů, které najdeme v užívání izraelských obranných sil. F-15 je nejrychlejším proudovým letounem, který Spojené státy vyrábějí.
Foto: Letectvo Spojených států Amerických
MiG-25: 3 057 km/h
Mikojanův MiG-25 (alias Foxbat) je jedním z nejrychlejších stíhacích letounů, jaké kdy byly vyrobeny. Poprvé byl vyroben v roce 1964 a uvedl do rozpaků stíhačky používané silami NATO, které v té době sotva zaznamenávaly rychlost vyšší než 2 414 km/h. Přestože se jedná o jeden z nejrychlejších proudových letounů, které kdy byly vyrobeny, má nižší maximální dolet než některé z předchozích položek tohoto seznamu. Tyto stíhačky byly natolik vyspělé, že Rusko má několik MiGů-25 v provozu dodnes.
Foto: Leonid Faerberg (GFDL 1.2) / Wikipedia Commons
MiG-31: 3 057 km/h
Většina zastaralých MiGů-25 byla přestavěna, vyměněna nebo recyklována na MiGy-31, které jsou také známé jako Foxhound. MiG-31 Foxhound překonal při svém startu v roce 1977 několik světových rekordů, včetně rekordu v nejvyšší dosažené výšce za méně než 5 minut.
Stejně jako MiG-25 dokáže vyvinout rychlost přes 3 000 km/h. MiG-31 má výsadu být dodnes nejrychlejším stíhacím letounem používaným jakoukoli zemí.
Foto: Dmitriy Pichugin (GFDL 1.2) / Wikimedia Commons
USAF X-15: 6 839 km/h
I když je MiG-31 Foxhound možná nejrychlejším stíhacím letounem, který se dnes používá, prvenství nejrychlejšího stíhacího letounu všech dob patří Spojeným státům. USAF X-15 byl experimentální letoun poháněný raketovým motorem a jeho zkušební lety nezklamaly, je to jediná rekordní stíhačka, která dosáhla maximální rychlosti přesahující 6 800 km/h, což je více než dvojnásobek maximální rychlosti jakékoli jiné stíhačky, která kdy byla vyrobena.
Foto: NASA
Bohužel, i když je stroj technologickým zázrakem, financování projektu bylo omezené, a přestože dosahoval působivých rychlostí, bylo obtížné jej prakticky využít pro bojové účely. Byly postaveny pouze tři letouny X-15 a v 60. letech 20. století na projekt došly peníze.
Zdroj: hotcars.com