F-4 Phantom byl americký hrdina Vietnamu

Vietnamská válka je pravděpodobně jednou z nejkontroverznějších válek v historii světa. Ale to, co poskytla, bylo jedno z nejzajímavějších dějišť vzdušných bojů ve vojenské historii, kdy vietnamské letectvo bojovalo proti stíhačkám a bombardérům z letectva Spojených států, námořní pěchoty a námořnictva, píše server Hot Cars.

Spojené státy měly ve svém arzenálu mimo jiné jeden z nejuniverzálnějších stíhacích bombardérů a stíhaček, jaké kdy byly postaveny. McDonnell Douglas F-4 Phantom bude navždy uznáván jako jeden z amerických válečných symbolů a v průběhu vietnamského konfliktu si získal pověst jednoho z nejlepších letounů v arzenálu americké armády. Nyní je to jeden z nejikoničtějších proudových letounů z období studené války, snadno rozpoznatelný v muzeích a na leteckých přehlídkách. Phantom je určujícím americkým letounem vietnamské války.

Podrobnosti o letounu F-4 Phantom

Samotný Phantom vycházel z koncepčního stíhacího letounu F3H-G/H, který měl být fakticky vylepšením stíhacího letounu F3H Demon společnosti McDonnell Aircraft. Nakonec byl postaven prototyp XF4H-1, z něhož se stal letoun F-4 Phantom. Letoun měl poprvé vzlétnout v květnu 1958 a nakonec vstoupit do služby ve Spojených státech o pouhé tři roky později, v roce 1961. Specifikace Phantomu se odklonily od vyloženě nadzvukového stíhacího letounu a směřovaly spíše ke stíhacímu bombardéru do každého počasí s nadzvukovými schopnostmi.

Ve své podobě F-4E Phantom dosahoval maximální rychlosti 2365 km/h, tedy 2,23 Machu. To díky dvěma proudovým motorům General Electric J79-GE-17A s přídavným spalováním. V bojové podobě měl F-4E maximální dolet 675 km a jeho převozní dolet činil 2698 km. Maximální provozní výška 18km byla pro stíhací bombardér dostatečná. Tyto specifikace přispěly k tomu, že se Phantom stal jedním z nejlepších víceúčelových bojových letounů, jaké kdy byly vyrobeny. Samozřejmě neexistovala žádná záruka, že se letoun skutečně dočká aktivní bojové služby. Válka ve Vietnamu však byla pro Phantom příležitostí ukázat, čeho je schopen.

Phantom ve vietnamské válce

První známé vítězství ve vzdušném boji Phantomu proti Severnímu Vietnamu se datuje k 10. červenci 1965. Letoun F-4C Phantom 45. taktického stíhacího křídla sestřelil MiG-17 raketami AIM-9 Sidewinder, když byl dočasně nasazen v Ubonu. Nejslavnější operací Phantomů za války je však jistě operace Bolo. Jednalo se o lest, která měla přilákat vietnamské MiGy-21 do cesty Phantomům po těžkých ztrátách utrpěných během operace Rolling Thunder. Pod velením Robina Oldse sestřelily Phantomy 7 sovětských MiGů-21 beze ztrát na Phantomech a celá operace donutila Vietnamce přehodnotit způsob používání svých MiGů.

Samozřejmě, že Phantom se ve Vietnamu nepoužíval jen v boji vzduch-vzduch. Letouny amerického námořnictva byly pravidelně využívány při bombardovacích misích, přičemž Phantomy amerického námořnictva se v průběhu vietnamského konfliktu zúčastnily přibližně 84 bojových letů.

Phantom po Vietnamu

Letouny Phantom zůstaly ve službě v USA i po Vietnamu a byly použity v operacích během války v Perském zálivu. Ve zbytku světa se Phantom dočkal velkého mezinárodního využití. Phantom používalo britské královské letectvo i královské námořnictvo, stejně jako německá letectvo.

Od roku 1974 používalo Phantomy také řecké řecké letectvo, které je vyřadilo ze služby až v roce 2017 a stalo se tak jednou z posledních leteckých zbraní, které s těmito letouny létaly. Na Phantomech létalo také Japonsko, poslední z nich byly vyřazeny z výzbroje v březnu 2021.

Trvalé dědictví v Americe

Phantom bude v Americe navždy vnímán jako letoun z vietnamské války. Letoun byl jedním strojem, který byl během konfliktu ve službě, a ať už si o samotné válce myslíte cokoli, nelze popřít, že Phantom byl ve své práci velmi dobrý. Phantom bude navždy považován za jeden z nejlepších amerických letounů všech dob.

Zdroj: hotcars.com