Ruské vrtulníky Ka-52 jsou snadným cílem Ukrajinců. Stačí jedna střela a jdou k zemi
Na internetu se objevilo video zachycující okamžik, kdy byl zasažen ruský bitevní vrtulník Ka-52. Na videu je vidět, jak se piloti snaží zachránit si život pomocí katapultovacího systému KAS-37-800M. Jedná se o zajímavé a u strojů tohoto typu poměrně vzácné řešení. Mnohem běžnější je u vojenských letadel. Připomínáme, co je vrtulník Ka-52 Aligator zač a jaké má schopnosti.
Od začátku války na Ukrajině přišlo Rusko minimálně o několik vrtulníků Ka-52, jejichž jednotková cena se odhaduje na přibližně 16 milionů dolarů, v přepočtu cca 357 milionů Kč. Některé byly dokonce sestřeleny polskými komplety Piorun. Záběry ukazují další takovou situaci. Není však jasné, jaká konkrétní zbraň byla k likvidaci ruského vrtulníku použita.
Ukrajinci sestřelili ruský vrtulník Ka-52
Kamov Ka-52, známý také jako Aligátor (v kódu NATO: Hokum), je dvoumístný útočný vrtulník vyvinutý konstrukční kanceláří Kamov jako vylepšená verze vrtulníku Ka-50. Stroj je určen mimo jiné k ničení obrněných i neobrněných cílů. Může být také použit pro pozorovací mise nebo jako výsadkové velitelské stanoviště pro skupinu útočných vrtulníků.
Vývojové práce na Ka-52 byly zahájeny v roce 1994. První let stroje se uskutečnil v roce 1997 a sériová výroba byla zahájena v roce 2008. Vzhled draku, dílů, součástí a systémů Ka-52 je z 85 procent stejný jako u Ka-50. Hlavní konstrukční změny jsou patrné v kokpitu. Je dvoumístný, se sedadly pilotů umístěnými vedle sebe. Každý z nich má plné řízení vrtulníku.
Toto uspořádání usnadňuje manévrování na bojišti. Dobře se také osvědčuje při výcviku nových pilotů. Má však významnou nevýhodu – pokud je vrtulník zasažen, zvyšuje se riziko smrti obou pilotů. Posádka však může použít katapultovaný záchranný systém K-37-800M. Ten se skládá z lehkých sedaček, raketového motoru a odpružení a poskytuje záchranu pro pilota katapultovaného ve výšce 0 až 5 000 m při rychlosti vrtulníku 90 až 350 km/h, jak píše web Military Today.
Aktivace systému K-37-800M způsobí, že pilot je „vytržen“ ze sedačky spolu s padákem. Činnost systému spočívá v odpálení prachové rakety umístěné za opěrkou hlavy pilota, která je pomocí lana připevněna k pilotnímu postroji. Každá z nich funguje pod jiným úhlem, což v praxi znamená, že piloti jsou katapultováni různými směry. Tímto způsobem vývojáři systému K-37-800M minimalizovali riziko vzájemné kolize pilotů nebo zamotání padáků.
Zdroj: redakce, military-today.com, Wikipedia