Říká se jí Bílý slon. HTMS Chakri Naruebet je jediná letadlová loď bez letadel

Letadlové lodě jsou symbolem vojenské síly země. Jejich stavba a údržba je velmi nákladná, takže si taková plavidla mohou dovolit jen největší země. Thajsko mělo na tuto problematiku jiný pohled a chtělo vlastní výkonnou námořní vlajkovou loď. Tak vznikla letadlová loď HTMS Chakri Naruebet, která je nejmenší letadlovou lodí na světě a navíc na ní nepřistávají žádná letadla. Podívejte se, proč se jí říká bílý slon.

Na celém světě je pouze asi 40 letadlových lodí, z nichž většina patří Spojeným státům. Mezi vlastníky těchto lodí najdeme velmoci, jako jsou Francie, Velká Británie, Rusko, Čína a Indie. Země, která vyčnívá, je Thajsko, které sem teoreticky nepatří, ale nějakým zázrakem má také vlastní letadlovou loď. A to unikátní, protože HTMS Chakri Naruebet je skutečně výjimečná loď.

Královská letadlová loď
Myšlenka na vlastní letadlovou loď se zrodila v hlavě thajské královské rodiny v roce 1992 a okamžitě byl zadán projekt a objednávka na plavidlo. Pověřena byla španělská státní loděnice a projekt měl vycházet z podobné španělské lehké letadlové lodi Príncipe de Asturias, postavené v roce 1977. Od počátku se předpokládalo, že thajská loď bude uzpůsobena k odbavování letadel se svislým vzletem a přistáním nebo s možností přistání na krátké dráze (V/STOL). Původním záměrem bylo používat španělské letouny AV-8S Matador Harrier, které byly vyřazeny ze služby a které měly na lodi doprovázet také vrtulníky Sikorsky SH-60 Seahawk.

Loď byla spuštěna na vodu v roce 1996 a o rok později byla přijata do služby u thajského královského námořnictva, pro které se stala vlajkovou lodí. Jak jsme již zmínili, jedná se o velmi malou letadlovou loď, neboť její délka činí pouhých 182,65 metru. Z toho vyplývají i její mnohá omezení, která, jak se ukázalo, se novým majitelům rychle ukázala. Stejně jako samotná investice, která se v důsledku asijské finanční krize rychle ukázala jako méně rozumná, než se původně očekávalo.

Náklady ve výši přibližně 7,5 miliardy korun se pro HTMS Chakri Naruebet v jednu chvíli staly přítěží pro stát, který se nacházel v obtížnější finanční situaci než obvykle. Objednané letouny AV-8S Matador Harrier se neosvědčily podle očekávání a pouhý rok po uvedení letadlové lodi do provozu zbyl z celé flotily pouze jeden provozuschopný stroj. Thajsko si nemohlo dovolit udržovat jednotky, které měly být koneckonců hlavní palebnou silou přítomnou na letadlové lodi. Problémem se staly náhradní díly a jejich dostupnost – vždyť Harriery jsou poměrně staré konstrukce, od kterých již mnoho zemí ustoupilo.

Festival chyb
Thajci nepředpokládali, že by objednané letouny mohly být tak snadno poškozeny, a sami si nepřipravili žádný krizový plán. S tímto problémem se museli potýkat ještě několik let a míra zanedbání byla gigantická. Rychle jim došly peníze nejen na zmíněnou údržbu letadel, ale dokonce i na výcvik personálu. Většina prostředků byla napumpována do udržování letadlové lodi HTMS Chakri Naruebet vůbec v provozu, bez ohledu na to, že v podstatě ztratila svou hlavní schopnost – vysílání bojových letounů do vzduchu.

Konečně v roce 2006 Thajsko rozhodlo o úplném stažení již nefunkčních Harrierů, aniž by za ně připravilo jakoukoli náhradu. Námořnictvo se sice pokusilo získat britské stíhačky Sea Harrier F2 2. generace, které byly vyřazeny z provozu, ale z obchodu sešlo. To však stejně nemělo velký význam vzhledem k tomu, že HTMS Chakri Naruebet většinu času vůbec neopouštěl přístav. První letadlová loď vlastněná státem jihovýchodní Asie se stala jakýmsi vtipem a ukázkou neschopnosti královské rodiny dynastie Chakri.

Vzhledem k velmi omezené palebné síle byla HTMS Chakri Naruebet z velké části přeměněna na pomocnou nebo záchrannou loď. Účastnila se mnoha humanitárních misí a operací na pomoc při katastrofách. Po určitou dobu sloužila loď jako základna pro vrtulníky a malé čluny převážející potraviny a zásoby během povodní v provincii Songkhla. Sloužila také jako základna pro přepravu zásob během několika dalších katastrof způsobených tsunami.

Bílý slon mezi letadlovými loděmi
Bohužel takových akcí se za více než 20 let mnoho neuskutečnilo. Typické však je, že HTMS Chakri Naruebet sloužila jako soukromá jachta královské rodiny, což vedlo thajská média k tomu, že ji často označovala jako „thaj-tanic“. K tomu se přidává ještě výstižnější označení v podobě „bílého slona“. Takto HTMS Chakri Naruebet nazývají vojenští pozorovatelé.

Termín tak označuje věc, s níž její majitel nemůže volně nakládat a jejíž náklady na údržbu jsou neúměrně vysoké v porovnání s její užitečností. Z tohoto důvodu se mnozí vojenští odborníci domnívají, že jde prostě o nejdražší královskou jachtu na světě, jejíž význam během bojů je v podstatě nulový.

Dnes HTMS Chakri Naruebet vyplouvá z přístavu pouze jednou měsíčně, a to především na cvičení. Většinu času loď kotví v domovském přístavu a je otevřena turistům k prohlídkám. Jedna její část, konkrétně navigační kabina, se objevila v celovečerním filmu, protože se podobá letadlové lodi USS Ranger.

Zdroj: Businessinsider, Wikipedia