První silnice na světě, která nabíjí elektromobily za jízdy vznikne ve Švédsku

Švédsko pracuje na první trvalé elektrické silnici na světě, která umožní nabíjení elektromobilů a nákladních vozidel za jízdy. Projekt vede švédský dopravní úřad Trafikverket, který vybral dálnici E20. Konkrétně vybuduje elektrický silniční systém (ECS) na 21kilometrové trase z Hallsbergu do Örebra, která se nachází mezi dvěma největšími městy v zemi, Stockholmem a Göteborgem. Elektronická silnice je nyní ve fázi zadávání veřejných zakázek a závěrečného plánování, přičemž Trafikverket předpokládá, že ji dokončí a představí veřejnosti v letech 2025/2026, jak uvádí server The Next Web. Dopravní úřad zatím neurčil, jakou technologii pro ECS použije.

V současné době jsou k dispozici tři typy: nadzemní vedení, pozemní vedení a pozemní indukční nabíjení. Při prvním typu nabíjení se energie přenáší z trolejového vedení do vozidla prostřednictvím sběrače, podobně jako při provozu tramvají. Tato technologie je však vhodná pouze pro těžká vozidla, která jsou dostatečně vysoká, aby dosáhla na elektrické vedení. Další dvě možnosti pozemního nabíjení fungují podobným způsobem. Při liniovém nabíjení je energie přenášena ze speciálních kolejnic nebo kolejí umístěných pod silnicí nebo na ní.

Vozidla se nabíjejí pomocí mechanického ramene nebo tyče, která se dotýká kolejnic. V indukčním systému probíhá přenos energie mezi cívkami zabudovanými ve vozovce a vozidly. Ambiciózní elektrifikace E20 navazuje na řadu úspěšných pilotních projektů ECS v zemi. Od roku 2016 do současnosti společnost Trafikverket testovala všechny tři technologie nabíjení na silnicích v různých částech země, včetně měst Lund, Gotland a Sandviken.

Většina z nich se zaměřila na nákladní vozidla a autobusy. Podle odhadů výzkumu by elektrifikace silniční sítě spojující největší města v zemi snížila v roce 2030 emise z těžkých nákladních vozidel o 1,2 milionu tun. Vláda plánuje do roku 2030 (ve stejném roce, kdy navrhla zákaz nových automobilů na fosilní paliva) rozmístit na veřejných komunikacích 2 000 km ECS.

Elektrické silniční systémy na jedné straně umožní překonávat delší vzdálenosti mezi návštěvami dobíjecích stanic, což zvýší rozšíření elektromobilů a následně sníží emise uhlíku. Nedávná studie Chalmersovy technické univerzity v Göteborgu navíc zjistila, že e-silnice také sníží poptávku po elektřině ze sítě v době špičky a budou fungovat jako alternativa k domácímu nabíjení. Tým také navrhl, že kombinace domácího (statického) a silničního (dynamického) nabíjení by mohla snížit velikost baterií až o 70 %.

Existuje však důležitý protiargument: vysoké investiční náklady a náklady na údržbu vznikajícího typu infrastruktury, která se může v dlouhodobém horizontu ukázat jako zastaralá, protože vývoj baterií rychle postupuje. Tým však odhaduje, že k tomu, aby systém fungoval, by bylo třeba elektrifikovat pouze 25 % vnitrostátních a evropských silnic. Tuto technologii testují také Itálie, Francie, Německo a Velká Británie. Propojení Evropy by mohlo dát elektrické silniční síti šanci na úspěch.

Zdroj: thenextweb.com, redakce