První československá stíhačka se stala hitem. Jaké jsou specifikace slavné L-29?
Letoun Aero L-29 Delfín (označení NATO Maya) je prvním československým proudovým letounem vlastní konstrukce.
Svůj první let uskutečnil v roce 1959. Výroba byla zahájena v roce 1963 a ukončena v roce 1974. Jednalo se o velmi úspěšnou konstrukci, která se stala standardním proudovým cvičným letounem pro země východního bloku s výjimkou Polska. Vyvážel se také do řady zemí. Bylo vyrobeno přibližně 3 500 těchto proudových cvičných letounů a jen sovětské letectvo jich získalo více než 2 000. Tento letoun je nyní vyřazen z vojenské služby, nicméně je stále oblíbený mezi civilními provozovateli, píše web Military today.
Letoun L-29 Delfín je poháněn českým proudovým motorem Motorlet M701. Byl to jednoduchý, robustní, snadno stavitelný, provozuschopný a létající letoun. Tento cvičný letoun mohl operovat z nepřipravených letišť. Na svůj typ měl také působivé výsledky v oblasti bezpečnosti. Instruktor i pilot měli vystřelovací sedadla.
Delfin sloužil také pro výcvik ve zbrani. Mohl nést až 200 kg zátěž různých zbraní, včetně zbraňových kapslí, pum nebo raket. Dokonce byly egyptské L-29 v roce 1973 během jomkipurské války nasazeny proti izraelským tankům.
Po letounu Aero L-29 Delfin následoval letoun L-39 Albatros, který se rovněž jevil jako mimořádně úspěšná konstrukce.
Technické údaje
- Posádka: 2 (žák, instruktor)
- Délka: 10,81 m
- Rozpětí: 10,29 m
- Výška: 3,13 m
- Nosná plocha: 19,8 m²
- Plošné zatížení: 166 kg/m²
- Prázdná hmotnost: 2 280 kg
- Hmotnost (naložen): 3 286 kg
- Maximální vzletová hmotnost : 3 540 kg
- Pohonná jednotka: 1× proudový motor Motorlet M-701C
- Tah pohonné jednotky: 8,7 kN
Výkony
- Maximální rychlost: 655 km/h
- Dolet: 900 km
- Dostup: 11 500 m
- Stoupavost: 14 m/s
- Poměr tah/hmotnost: 0,25
Zdroj: military-today.com