Pět ledoborců s úžasnými schopnostmi. Tyto monstra poutají na moři pozornost
Ledoborné lodě musí mít specifické vlastnosti, aby se mohly prodírat zamrzlou hladinou. Například zesílený trup, tvar dobře procházející ledem, velkou hybnost i sílu motoru. Ledoborce jsou nesmírně důležité v ledem pokrytých oblastech, kde je potřeba zpřístupnit zamrzlé vodní cesty, uvádí se na serveru Marineinsight.
S. A. Agulhas II
Jedná se o jihoafrickou ledobornou polární zásobovací a výzkumnou loď. Byla postavena v roce 2012 v loděnici STX Finland Rauma ve finské Raumě jako náhrada za stárnoucí loď S. A. Agulhas, která byla v dubnu 2012 vyřazena z antarktické služby. Její délka je 134,2 metru. Ponor lodi 7,65 metru a výtlak 13 687 tun. Nosnost má 4 780 tun a slouží na ní 45členná posádka.
USCGC Polar Sea (WAGB-11)
Postavila ji společnost Lockheed Shipbuilding and Construction Company z amerického Seattlu, a přestože byla uvedena do provozu v roce 1977, je stále ve službě a stále se jedná o jeden ze dvou nejvýkonnějších nejaderných ledoborců na světě. Polar Sea se může pochlubit výtlakem 13 194 tun, délkou 122 metrů a schopností postupovat rychlostí 5,6 km/h přes 1,8 metru silnou ledovou kru.
Je koncipována pro posádku 24 důstojníků, 20 vrchních poddůstojníků a dalších 102 pasažérů. Na palubě jsou čtyři rozměrné salónky, knihovna, tělocvična a malý lodní obchod. Má také vybavení poštovního úřadu, satelitní telefony, rádiové zařízení, fotolaboratoř, filmotéku atd. Slouží jako vědecká výzkumná platforma s palubními laboratořemi oborů geologie, vulkanologie, oceánografie, fyziky mořského ledu a dalších vědeckých disciplín.
CCGS John G. Diefenbaker
CCGS John G. Diefenbaker je název ledoborce kanadské pobřežní stráže. Má délku 150 metrů a šířku 28 metrů. Výtlak ledoborce činí 23 500 tun a má ponor 10,5 metru. Základní posádku tvoří 60 osob a je schopen nabídnout ubytování pro dalších 40 pracovníků. Jeho vybavení zahrnuje laboratoře a modulární prostory pro mise, bazén, nákladní prostor a garáž pro technické účely. Součástí vybavení je také několik jeřábů, heliport na palubě a hangár pro dva středně těžké vrtulníky.
Baltika
Jde o ruský ledoborec postavený pro Rusko loděnicí Arctech Helsinki ve Finsku. Je to vůbec první loď postavená s asymetrickým trupem, který jí umožňuje operovat vpřed a vzad, ale také šikmo (bokem) s velkým úhlem náběhu. Baltika je dlouhá 76,4 metru a má šířku 20,5 metru. Její ponor je 6,3 metru a odpovídající nosnost 1 150 tun. Obsluhuje ji 24členná posádka a má ubytovací prostory pro dalších 12 osob.
Baltika je víceúčelové plavidlo a je určena pro ledoborné operace v přístavech a přilehlých vodách. Kromě toho může být využita k vlečení plavidel a plovoucích zařízení v případě nouze, hašení vnějších požárů a provádění různých záchranných a vyprošťovacích operací. V případě ropné skvrny lze svislou stranu asymetrického trupu využít jako velké zametací rameno, které při šikmém pohybu plavidla skrz ropnou skvrnu navádí ropu plovoucí na hladině k zabudovanému odpěňovači.
NS 50 Let Pobedy
Český překlad jména lodi je „50 let od vítězství“. Tento ledoborec je v současnosti největší na světě. Byl vyroben v roce 2011. Jde o ruský ledoborec třídy Arktika s jaderným pohonem, který se může pochlubit výjimečnou manévrovatelností a maximální rychlostí kolem 40 km/h. Má 140člennou posádku a výtlak 25840 tun, je dlouhý téměř 160 metrů a dokáže prorazit led o tloušťce až 2,8 metru. Účinnost prolamování ledu zvyšuje konstrukce přídě ve tvaru lžíce, vyzbrojená digitálním automatickým řídicím systémem. K modernímu komfortu na palubě patří cvičiště, masážní zařízení, bazén, restaurace, knihovna a hudební salon.
Zdroj: marineinsight.com; wikipedia.org
[seznam-ads id="63251"] [seznam-ads id="63250"] [seznam-ads id="64854"] [seznam-ads id="64868"]