Oblíbená značka českých žen zbankrotovala: Její produkty nemají téměř žádné alternativy
Nadnárodní firma Tupperware, výrobce prémiových plastových krabiček na potraviny, vyhlásila bankrot. Gigant, který prodával své produkty po celém světě, nezvládl své obrovské dluhy a problémy s prodejem. Tyto krabičky byly velmi oblíbené i u českých žen.
Dluhy společnosti letos tvořily 15 miliard korun, což samo o sobě je hrozivé číslo. Větší problém je, že Tupperware byl ve ztrátě dlouhé roky a nevypadalo to, že by se mělo cokoliv změnit. Podle agentury Reuters firma dojela také na vysokou inflaci. „V posledních několika letech byla finanční situace společnosti vážně ovlivněna náročným makroekonomickým prostředím,“ napsal v tiskové zprávě generální ředitelka společnosti Laurie Goldmanová.
Akcie spadly na polovinu
Situace je pro firmu dlouhodobě vážná, hodnota akcií klesla na polovinu, společnost také nebyla schopná hradit své závazky. Vedení Tupperware proto požádalo americké soudy o bankrotovou ochranu. To je laicky řečeno vyhlášení bankrotu. Vzhledem k tomu, že firma má až 100 tisíc věřitelů, bude zajímavé sledovat, co se s jejich pohledávkami stane.
Záchrana se ředitelce nepovedla
Sama Laurie Goldmanová se objevila ve vedení potápějící se firmy až na konci loňského roku, a mise byla jediná – za každou cenu společnost zachránit. Zjevně se to nepodařilo a legendární krabičkové impérium se hroutí. Goldmanová byla zřejmě poslední nadějí, jak firmu s věhlasným jménem zachránit.
Covid byl poslední nadějí
Firmě se přitom podařilo dostat z problémů už jednou, za období covidu. Tehdy stoupla mezi lidmi po celém světě poptávka právě po plastových krabičkách na potraviny, protože lidé nemohli chodit do restaurací. Firma se dostala z červených čísel a objednávky stoupaly. Jenže Tupperware je cosi jako Rolls-Royce mezi plastovými krabičkami a to se ukázalo po opadnutí covidové pandemie jako problém. Ne každý na poněkud dražší produkty měl peníze a prodeje začaly klesat.
Multilevelové prodejní schéma
Je potřeba zmínit, že Tupperware bylo průkopníkem v alternativních prodejních metodách. Společnost začala prakticky od počátku prodávat své krabičky prostřednictvím domácích večírků. V podstatě šlo o předváděcí akce spojené s multi level marketingovým schematem, kdy si ženy navzájem prodávaly toto zboží přímo u sebe doma.
Párty s Tupperware
Za tímto prodejním schematem nestál Earl Tupper, který společnost založil a také vynalezl legendární misku Wonderlier Bowl, ale Brownie Wiseová, se kterou se v roce 1948 spojil a společně vytvořili Tupperware Home Parties. Byla to právě Wiseová, která byla průkopnicí skupinových předváděcích akcí. V Americe tak některé ženy mohly získat již na počátku 50. let finanční nezávislost tím, že prodávaly výrobky Tupperware. To bylo v té době naprosto nevídané, koncept měl obrovský úspěch a výrobky Tupperware se neprodávaly v obchodech, ale pouze na těchto akcích.

Mrkvové volání
V Tupperware přišli se zajímavou srovnávací techniku zvanou „mrkvové volání“, při níž obcházeli sousedy a žádali ženy v domácnosti, aby porovnaly mrkev uloženou v nádobě Tupperware s něčím, v čem by ji normálně nechaly. To následně vedlo k naplánování Tupperware párty s prezentací mrkví.
Problémy s prodejem
Jenže tyto prodejní metody si firma ponechala i v mnohem pozdější době. Jejich přínos začal být sporný. Firma se stáhla z některých zemí, kde se firmě příliš nedařilo. I přes tyto neúspěchy ale firma nadále prodávala přes své Tupperware párty a teprve v posledních letech v Americe a Kanadě začala prodávat své výrobky také prostřednictvím některých obchodů nebo online.
Co bude se společností Tupperware nyní, je zatím nejasné. Laurie Goldmanová soud požádala, aby mohla celou společnost prodat. Do té doby hodlá dál firmu provozovat. Je ovšem otázka, jestli jí to soud povolí, protože nyní musí brát v úvahu také zájmy věřitelů a bank.
Zdroje: strategyzer.com, novinky.cz, burzovnisvet.cz