Nejtěžší vrtulník americké armády je nyní v provozu. Co je to za stroj?
CH-53K King Stallion, největší vrtulník s jedním hlavním rotorem ve výzbroji americké armády, je nyní v provozu, oznámila americká námořní pěchota.
Zástupce velitele americké námořní pěchoty pro letectví generálporučík Mark Wise to oficiálně oznámil s tím, že vrtulník CH-53K dosáhl počáteční operační způsobilosti (IOC). Těžká vrtulníková letka námořní pěchoty (HMH) 461 se uvedením typu do provozu zapsala do historie, píše web The Drive. Společnost Sikorsky, prostřednictvím společnosti Lockheed Martin, na to navázala tweetem:
The @USMC declared Initial Operational Capability (IOC) for the CH-53K heavy lift helicopter, validating the platform’s operational readiness to forward deploy Marines and equipment across the globe. #OnlyTheKCan pic.twitter.com/glGYU6xima
— Sikorsky (@Sikorsky) April 25, 2022
„Moje plná důvěra ve schopnost CH-53K plnit úkoly těžké přepravy je výsledkem úspěšných vývojových a provozních testů, které provedla 21. letka pro testování a vyhodnocování letadel (HX) a 1. letka pro operační testování a vyhodnocování námořní pěchoty (VMX),“ uvedl Wise.
Na cestě k dosažení kritérií IOC letoun CH-53K úspěšně absolvoval důkladné počáteční provozní zkoušky a hodnocení, jejichž výsledkem bylo více než 3 000 hodin letu bez nehod v různých náročných prostředích a terénech.
Navzdory více než několika překážkám na cestě se nyní CH-53K King Stallion přibližuje ke smysluplné operační službě u americké námořní pěchoty.
Námořní pěchota chtěla pro CH-53K těžký vrtulník, který by byl schopen uletět 180 kilometrů a unesl 12 tun nákladu.
Tři motory King Stallionu poskytují letounu o 57 procent vyšší výkon s polovičním počtem dílů než u jeho předchůdce, což se projevuje v rozšířené schopnosti dopravovat vnitřní i vnější náklad. To poskytuje veliteli schopnost mobility a udržení, kterou americké námořní letecko-pozemní úkolové uskupení (MAGTF) nikdy předtím nemělo.
Plány počítají s tím, že námořní pěchota nasadí první jednotku CH-53K Marine Expeditionary Unit (MEU) ve fiskálním roce 2024.
Zdroj: thedrive.com