Nabíjení elektromobilů za pouhých 5 minut by se díky NASA mohlo stát realitou

Nabíjení elektromobilů není dostatečně rychlé pro řidiče, kteří jsou zvyklí tankovat běžné palivo. Dokonce i supernabíječky Tesla potřebují 40 minut k nabití běžné baterie na 80 % kapacity. Existují také o něco rychlejší nabíječky, například letošní Hyundai Ioniq 5 se dokáže pomocí stejnosměrné nabíječky o výkonu 350 kW nabít z 10 na 80 procent za 18 minut. Ale i 18 minut je dlouhá doba, po kterou se můžete zdržet u nabíjecí stanice.

Díky NASA bude mít svět možná brzy přístup k nabíječkám, které dokážou nabít elektromobil za pouhých pět minut. Jednou z největších překážek rychlého nabíjení je teplota. Podle NASA musí nabíječka dodávat elektrický proud o síle 1 400 A, aby se elektromobil nabil za pět minut. Pro srovnání, nejrychlejší nabíječky, které jsou v současnosti k dispozici, dosahují maximálního výkonu kolem 520 A.

Více ampérů však znamená více tepla. Technologie NASA byla vyvinuta pro použití ve vesmíru, kde velké teplotní rozdíly vyžadují obrovské možnosti přenosu tepla. Na Mezinárodní vesmírné stanici byl proveden experiment, který demonstroval novou technologii, nazvaný Flow Boiling and Condensation Experiment (FBCE). FBCE se skládá z několika modulů; jeden z nich se nazývá Flow Boiling Module (FBM), jak píše server Motor Trend.

Když chladicí kapalina uvnitř FBM začne vřít, vytvořené bubliny stahují kapalinu z vnitřku průtokového kanálu k jeho stěnám. Tento proces účinně přenáší teplo využitím nižší teploty kapaliny a následné změny skupenství z kapaliny na páru. Tato technika se nazývá „podchlazené průtokové vaření“.

Podle týmu umožňuje tato technika dodávat 4,6krát větší proud než nejrychlejší nabíječky pro elektromobily dostupné na trhu, a to až 2400 ampérů, což je více než dost na dosažení pětiminutového nabíjení. Vyhlídka na rychlé nabíjení elektromobilů je jistě lákavá, ale stejně jako u většiny špičkových technologií bude chvíli trvat, než bude takové nabíjení široce dostupné.

Zdroj: motortrend.com