Každý týden se prodá více elektromobilů než za celý rok 2012

Trh s elektromobily prudce roste, každý týden se na celém světě prodá 130 000 vozů, což zhruba odpovídá prodejům za celý rok 2012, uvedl deník Independent.

V roce 2021 se prodej elektromobilů více než zdvojnásobil, a to i přes výpadky v dodavatelském řetězci a pandemický pokles poptávky po automobilech s plynovým pohonem. Nové údaje vlivné mezivládní Mezinárodní agentury pro energii (IEA) odhalily, že v loňském roce se prodalo 6,6 milionu elektromobilů, což je dvakrát více než v roce 2020 a tvoří 9 % celosvětového automobilového trhu. Podle IEA je tento růst v posledních třech letech „obzvláště působivý“. Od roku 201, kdy se prodalo 2,2 milionu elektromobilů, se jejich počet přibližně ztrojnásobil.

Více než polovina všech elektromobilů se prodává v Číně (3,4 milionu), ale trh neustále roste i v Evropě a Spojených státech. Oficiálním cílem čínské vlády je, aby elektromobily dosáhly v roce 2025 celoročního tržního podílu 20 %, a jejich výkonnost v roce 2021 naznačuje, že jsou na dobré cestě k jeho dosažení. Poptávku v Číně lze přičíst několika faktorům. Například pandemie vedla čínskou vládu k prodloužení dotací na elektromobily o dva roky, což mohlo povzbudit kupující.

V USA se prodej elektromobilů v roce 2021 více než zdvojnásobil. Na silnice vyjelo více než 500 000 nových elektromobilů, což představuje 4,5 % trhu. Nejsilnějším hráčem je stále Tesla, která se na celkovém prodeji elektromobilů podílí více než polovinou. Její pozice na trhu však klesá s tím, jak do tohoto odvětví vstupují další společnosti. Na kupce nových vozů může mít vliv „štědrý“ systém daňových úlev pro elektromobily v USA.

V Evropě se v roce 2021 prodalo 2,3 milionu elektromobilů, z nichž přibližně polovinu tvořily plug-in hybridy, a to na pozadí zpřísněných norem pro emise oxidu uhličitého a dalších dotací, které země bloku zavádějí. Největší podíl na evropském trhu loni tvořilo Německo, kde více než každý třetí prodaný vůz byl elektrický model. Elektromobily se na celkovém evropském prodeji podílely 17 %, ale jejich počet se v jednotlivých zemích značně liší.

V Norsku je 72 % prodaných nových automobilů elektrických, následuje Švédsko (45 %) a Nizozemsko (30 %). Na čele velkých evropských trhů je Německo s 25 procenty, následuje Velká Británie a Francie (15 procent), dále Itálie (8,8 procenta) a Španělsko (6,5 procenta).

V ostatních částech světa, kde trh s elektromobily zaznamenal malý růst, však došlo ke stagnaci. Ve velkých rozvojových zemích, jako je Brazílie, Indie a Indonésie, zůstává podíl na trhu pod 1 procentem. V těchto zemích se sice rozšiřuje prodej elektrických skútrů a autobusů, ale hlavními důvody pomalého rozšíření jsou cenová přirážka spojená s elektromobily a nedostatek nabíjecí infrastruktury.

Zdroj: independent.co.uk