Bombardéry zmizely v Bermudském trojúhelníku. Pilot byl na pokraji hysterie
Bermudský trojúhelník je bezpochyby jedním z nejznámějších míst na planetě, které je neodmyslitelně spjato s nejrůznějšími paranormálními jevy, UFO a konspiračními teoriemi. Ať už tomu věříte, nebo ne, nic to nemění na tom, že se jedná o místo spojené s několika podivnými, nevysvětlitelnými událostmi. Například s jistým přeletem amerických bombardérů.
Americká armáda, zejména tamní námořnictvo a letectvo, má za sebou dlouhou historii neobvyklých setkání s UFO a dalších událostí, které se ani po několika desetiletích nepodařilo vysvětlit. K jednomu z nejzajímavějších incidentů tohoto typu došlo v roce 1945, kdy o fenoménu neidentifikovaných létajících objektů v USA ještě téměř nikdo neslyšel a legenda a teorie kolem Bermudského trojúhelníku se teprve rodily. Jedním z jejich zdrojů byla právě výše zmíněná událost, jejíž existenci americká armáda nijak netajila.
Jedná se o příběh takzvaného Letu 19, který se odehrál počátkem prosince 1945, kdy ze základny amerického námořnictva na Floridě odpoledne vyletělo pět torpédových bombardérů TBM Avenger. Jednalo se o rutinní cvičnou misi, které velel mimořádně zkušený pilot, poručík Charles C. Taylor, který měl nalétáno přes 2 500 hodin a který se aktivně účastnil druhé světové války, bojů v Pacifiku. Letouny měly provést zkušební bombardování východně od Floridy, nad útesy Hen a Chickens Reef, poté se stočit na sever přeletem nad ostrovem Grand Bahama a zamířit zpět na základnu. Vše nasvědčovalo tomu, že půjde o obyčejný, nijak výrazný let, zejména proto, že jej mělo provázet normální počasí s mírným deštěm.

První fáze mise skutečně proběhla bez problémů a skupina provedla zkušební bombardování bez jakýchkoli problémů. Když však letadla zamířila na sever k Bahamám, začaly potíže. Kolem 15:45 obdržel letový dispečer ve Fort Lauderdale rádiovou zprávu od Taylora, který podle slov amerického námořnictva „zněl ustaraně a zmateně“.
Taylor – Nevidím zemi. Myslím, že jsme sešli z kurzu.
Řídicí věž – Jaká je vaše poloha?
Po otázce věže následovala chvíle ticha a dispečer se mezitím snažil zahlédnout stroje na obloze a díval se směrem, odkud se chystaly přiletět. Byl jasný den s dobrou viditelností, ale po letadlech nebylo ani stopy. Po chvíli se Taylor znovu ozval.
Nejsme si jisti, kde se nacházíme. Opakuji: nevidíme zemi.
Kontakt s letadly pak na deset minut ustal, a když se stroje znovu spojily s věží, bylo ve vysílačce slyšet další hlas, který předával tajemnou, znepokojivě znějící zprávu.
Nemůžeme vystopovat západ. Všechno se zdá být špatně. Nemůžeme si být jisti žádným ze směrů. Všechno vypadá divně, dokonce i oceán.
Pak se v éteru opět rozhostilo ticho, tentokrát na celých dvacet minut, když se ozval stejný hlas, tentokrát „rozechvělý a na pokraji hysterie“, který přenášel:
Nejsme si jisti, kde jsme…. všechno je… nic nevidíme. Myslíme si, že jsme 416 km severovýchodně od základny.
V popisu incidentu amerického námořnictva pak stojí, že „několik minut pilot něco nesouvisle mumlal“, než pronesl poslední slova, která slyšel od pilotů letu 19:
„Vypadá to, že se dostáváme do bílé vody….. Jsme úplně ztraceni.
Ihned po tomto prohlášení, když bylo jasné, že piloti mají vážné potíže, se z floridské základny vyzvedly dva hlídkové létající čluny PBM Mariner se záchranným vybavením a zamířily k poslední známé poloze letu 19. Zajímavé je, že po 10 minutách se jeden ze záchranných letounů spojil s věží a….. bylo to naposledy, co se ozvalo. Není překvapením, že americké námořnictvo tak již mělo šest pohřešovaných letadel spolu s jejich personálem!

Není divu, že bylo okamžitě zahájeno rozsáhlé pátrání po všech letadlech. Trvalo pět dní a pokrylo oblast o rozloze téměř 65 000 km2 , ale nepřineslo žádné výsledky – žádní piloti, žádná letadla, žádné záchranné čluny, a dokonce ani olejová skvrna, která by například naznačovala, že se stroje srazily s vodou. Americké námořnictvo rovněž provedlo vyšetřování, které se zabývalo celým incidentem, ale 500stránková zpráva nepřinesla žádné přesvědčivé odpovědi na to, co se stalo s letem 19. Armáda původně chtěla obvinit velitele letu Charlese Taylora a tvrdila, že provedl špatné navigační výpočty, ale po intervenci jeho manželky, která poukázala na to, že o tom neexistují žádné přesvědčivé důkazy, změnila armáda příčinu incidentu na „neznámou“.

Celkem bylo při celém incidentu ztraceno 27 pilotů – 14 z letu 19 a 13 na palubě hlídkového letounu vyslaného na pomoc, který s největší pravděpodobností explodoval za letu. A co se vlastně tehdy ve vzduchu stalo? Snad nejzáhadnější je skutečnost, že Taylor v určitém okamžiku přerušil kontakt se základnou a jeho úlohu při komunikaci s řídicí věží převzal jiný pilot. Co ho k tomu vedlo nebo co se muselo stát, aby k takovému rozhodnutí došlo, vzhledem k tomu, že byl velitelem letu a nejzkušenějším pilotem? Vaše domněnky jsou stejně dobré jako naše.
Příběh letu 19 si našel cestu i do masové kultury. Steven Spielberg jej použil ve filmu Blízká setkání třetího druhu. Tam na začátku filmu vidíme letadlo letu 19 objevené v perfektním stavu v poušti Sonora a na konci filmu se jeho posádka vrací na Zemi a opouští plavidlo UFO.
Zdroj: history.navy.mil, nasflmuseum.com