Bermudský trojúhelník a záhadné zmizení amerických bombardérů. „Pilot byl na pokraji hysterie.“
Bermudský trojúhelník je bezpochyby jedním z nejznámějších míst na naší planetě, které je neodmyslitelně spjato s nejrůznějšími paranormálními jevy, UFO a konspiračními teoriemi. Můžete na ně věřit nebo ne, což nic nemění na tom, že toto místo je spojeno s několika podivnými, nevysvětlitelnými událostmi. Například určitý let amerických bombardérů.
Americká armáda, zejména americké námořnictvo a letectvo, má za sebou dlouhou historii neobvyklých setkání s UFO a dalších událostí, které dodnes nebyly vysvětleny. Jedna z nejzajímavějších událostí tohoto typu se odehrála v roce 1945, kdy o fenoménu neidentifikovaných létajících objektů v USA ještě téměř nikdo neslyšel a legenda a teorie o bermudském trojúhelníku se teprve rodily. Jejich zdrojem byla mimo jiné výše zmíněná událost, jejíž existenci americká armáda nezatajuje.
Toto je takzvaný příběh letu 19, který se odehrál na začátku prosince 1945, kdy odpoledne ze základny amerického námořnictva v Port Lauderdale na Floridě vzlétlo pět torpédových bombardérů TBM Avenger, který popisuje web muzea Nasflmuseum. Jednalo se o rutinní cvičnou misi pod velením mimořádně zkušeného pilota, poručíka Charlese C. Taylora, který měl za sebou více než 2 500 letových hodin a který se aktivně účastnil druhé světové války v Tichomoří. Letouny měly provést zkušební bombardování východně od Floridy, nad útesy Hen a Chickens Reef, poté se stočit na sever, přeletět ostrov Grand Bahama a vrátit se na základnu. Vše nasvědčovalo tomu, že půjde o běžný, nenápadný let, zvláště když ho mělo provázet normální počasí s lehkými přeháňkami.
Foto: Pilot Charles C. Taylor / Zdroj: Státní organizace Naval History and Heritage Command
První etapa expedice proběhla bez problémů a skupina provedla zkušební bombardování bez jakýchkoli problémů. Když však letadla zamířila na sever k Bahamám, začaly problémy. Kolem 15:45 obdržel letový dispečer ve Fort Lauderdale rádiovou zprávu od Taylora, který podle slov amerického námořnictva „zněl ustaraně a zmateně“.
Taylor – „Nevidím zemi. Myslím, že jsme se odchýlili od kurzu.“
Řídicí věž – „Jaká je vaše pozice?“
Po věžníkově otázce následovala chvíle ticha a dispečer se mezitím snažil ve vzduchu zpozorovat stroje a díval se směrem, odkud se chystaly přiletět. Byl jasný den s dobrou viditelností, ale po letadlech nebylo ani stopy. Po chvíli se Taylor znovu ozval.
„Nejsme si jisti, kde se nacházíme. Opakuji: zemi nevidíme.“
Kontakt s letadly pak na 10 minut ustal, a když se stroje opět spojily s věží, bylo ve vysílačce slyšet další hlas, který předával záhadnou, znepokojivě znějící zprávu.
„Západ nemůžeme vystopovat. Všechno se zdá být špatně. Žádným z těchto směrů si nemůžeme být jisti. Všechno vypadá divně, dokonce i oceán.“
Pak se v éteru opět rozhostilo ticho, tentokrát na celých 20 minut, když se ozval stejný hlas, tentokrát roztřesený a na pokraji hysterie:
„Nejsme si jisti, kde jsme…. vše je… nic nevidíme. Myslíme si, že jsme 416 km severovýchodně od základny.“
V popisu incidentu amerického námořnictva se pak uvádí, že „pilot několik minut něco nesouvisle mumlal“, než pronesl poslední slova, která slyšel od pilotů letu 19:
„Zdá se, že vstupujeme do bílé vody…. Jsme úplně ztraceni.“
Ihned po tomto oznámení, když bylo jasné, že let 19 má vážné potíže, byly z floridské základny vyzvednuty dva hlídkové létající čluny PBM Mariner se záchranným vybavením a zamířily k poslední známé poloze letu 19. Zajímavé je, že po 10 minutách jeden ze záchranných letounů kontaktoval věž a….. se ozval naposledy. Není tedy divu, že americké námořnictvo již mělo šest pohřešovaných letadel i s jejich personálem!
Není divu, že bylo okamžitě zahájeno rozsáhlé pátrání po všech letadlech, které trvalo pět dní a pokrylo oblast o rozloze téměř 65 000 km2. Pátrání však bylo neúspěšné – nenašli se ani piloti, ani letadla, ani záchranný člun, a dokonce ani olejová skvrna, která by naznačovala, že se letadla srazila s vodou. Vyšetřování incidentu provedlo také americké námořnictvo, ale 500stránková zpráva neposkytla žádné jasné odpovědi na to, co se stalo s letem 19. Armáda chtěla původně obvinit velitele letu Charlese Taylora a tvrdila, že provedl špatné navigační výpočty, ale po zásahu jeho manželky, která poukázala na to, že pro to neexistuje žádný jasný důkaz, změnila armáda příčinu incidentu na „neznámou“.
Celkem bylo při celém incidentu ztraceno 27 pilotů – 14 z letu 19 a 13 na palubě hlídkového letounu vyslaného na pomoc, který s největší pravděpodobností explodoval za letu. A co se vlastně tehdy ve vzduchu stalo? Snad nejzáhadnější je skutečnost, že Taylor v určitém okamžiku přerušil kontakt se základnou a jeho úlohu při komunikaci s řídicí věží převzal jiný pilot. Co ho k tomu vedlo nebo co se muselo stát, aby k takové změně došlo, když byl velitelem letu a jeho nejzkušenějším pilotem? Vaše odhady jsou stejně dobré jako naše.
Příběh letu 19 se dostal i do masové kultury. Steven Spielberg ji použil ve filmu Blízká setkání třetího druhu. Tam na začátku filmu vidíme letadlo letu 19 objevené v perfektním stavu v poušti Sonora a na konci filmu se jeho posádka vrací na Zemi a opouští loď UFO.
Zdroj: hnasflmuseum.com, Wikipedia