Další alternativa vyhledávače Google. Je zdarma a bez reklam. Může se ale prosadit?
Společnost Google ovládá více než 90 % trhu s vyhledávači. Vždy se tak zdálo téměř nemožné, aby nějaký konkurent odlákal uživatele vyhledávače Google. V poslední době se to však začíná měnit – neustálé chyby Googlu při ochraně soukromí a množství reklam vedou uživatele k hledání alternativ, informuje web gizmodo.com.
Google byl právem kritizován za to, že reklamy ve výsledcích vyhledávání jsou navrženy tak, aby byly téměř k nerozeznání od běžných výsledků. Snaha oddělit organické výsledky od placených může někdy vypadat jako sisyfovský úkol. Nepomáhá ani to, že Google neustále hledá nové způsoby, jak reklamy propašovat do nových zákoutí výsledků.
Na poptávku po vyhledávačích bez reklam již reagovaly společnosti jako DuckDuckGo a Brave. Nyní se o slovo hlásí další uchazeč. Vyhledávač Neeva se v letošním roce chystá vstoupit i na evropský trh.
Neeva byl poprvé spuštěn v USA vloni pro předplatitele: první tři měsíce byly zdarma, za každý další si pak uživatelé zaplatili v přepočtu cca 100 Kč. Nyní si každý může vyhledávač stáhnout zdarma prostřednictvím rozšíření pro prohlížeče Google Chrome, Firefox a Microsoft Edge nebo si může stáhnout vyhledávací aplikaci Neeva pro iOS.
Neeva nabízí vyhledávání bez reklam, bez nákupních záložek, bez reklamních akcí. Mezi další výhody patří vestavěný blokátor sledování, který informuje o názvu a počtu sledovacích zařízení třetích stran, která jsou na webu blokována. Sdělí vám, na které domény se tato zařízení snažila odeslat vaše data.
Neeva sice slibuje závan čerstvého větru, je ale otázkou, zda se jí tak silnou uživatelskou základu Googlu podaří odlákat. I přes sílící kritiku je totiž hledání alternativ spíše okrajovou záležitostí.
Zdroj: gizmodo.com