Spojí Německo a Dánsko. Stavba nejdelšího hloubeného tunelu je v plném proudu
Nejdelší hloubený tunel na světě, Fehmarnbelt, spojí Německo a Dánsko. Tunel se skládá z 89 úseků, bude se nacházet v hloubce 40 m a výrazně zkrátí dobu přejezdu mezi oběma zeměmi, jak uvádí server NDR.
Osmnáctikilometrový tunel spojí Rødbyhavn na ostrově Lolland a německé město Puttgarten. Tunel pod Lamanšským průlivem je sice delší (50 km), ale tunel spojující Dánsko s Německem bude nejdelším hloubeným tunelem pro automobilovou i železniční dopravu.
Hloubený tunel se vyznačuje velmi specifickou konstrukcí. Vytváří se z předem připravených segmentů (v tomto případě bude každý z nich 217 m dlouhý, 42 m široký a 9 m vysoký), které se následně ponoří do vody, postaví na základy a zasypou pískem a štěrkem. Požadavky na kvalitu a trvanlivost jsou enormní. Předpokládá se, že tunel bude sloužit 120 let.
První práce začaly již v srpnu. Největší potíže však nepředstavuje samotná stavba, ale udržení obrovského množství písku, štěrku a cementu, které se do přístavu dodává. Každý týden je třeba dodat až 70 000 tun stavebního materiálu. A i když se to může zdát složitější než například stavba mostu, tato technologie je již osvědčená. Odborníci navíc upozorňují, že toto řešení je mnohem šetrnější k životnímu prostředí než klasický most.
Cesta vlakem z Kodaně do Hamburku dnes může trvat až 4,5 hodiny. Po dokončení tunelu se tato doba zkrátí přibližně o dvě hodiny. Samotný úsek mezi Rødbyhavnem a Puttgartenem by měl trvat asi 7 minut vlakem nebo 10 minut autem. V současné době lze stejný úsek překonat trajektem za 45 minut. Tunel má vést dvěma dvoupruhovými dálnicemi a dvěma tratěmi pro elektrické vlaky.
Tunel má být otevřen v roce 2029. Někteří odborníci se však domnívají, že stavba nemusí být rentabilní, zejména pokud budou mezi Rødbyhavnem a Puttgartenem stále jezdit trajekty.
Zdroj: