Nejdelší most na světě je v české vesnici. Odborníci z celého světa žasnou, že ještě nespadl
Možná si myslíte, že máte Českou republiku dopodrobna zmapovanou a nic vás už nemůže překvapit. Vsadíme se však, že většina z vás neměla ani tušení, že se naše země mohla jednu dobu pyšnit největším jednoobloukovým mostem na světě. Ikonická ocelová konstrukce z druhé poloviny šedesátých let kupodivu dodnes stále stojí a udivuje odborníky svou odolností.
V malebné krajině jižních Čech mezi vesnicemi Staré Sedlo a Kostelec nad Vltavou najdete Žďákovský most, jeden z nejpozoruhodnějších jednoobloukových mostů světa, který byl v době svého vzniku vůbec tím nejdelším. Dnes se v celosvětovém měřítku řadí přibližně na 27. místo, v České republice však dosud nenašel konkurenta. Myšlenka na jeho postavení vznikla během druhé světové války.
Jeho jméno je spojeno s legendární Vodní nádrží Orlík, nad jejímiž vodami se klene.

Most století
Žďákovský most udivuje svými mírami. Na délku měří 542,91 metru a jeho hlavní oblouk má rozpětí 379,60 metru mezi pilíři (330 metrů mezi klouby). Impozantní stavba je domovem pro dvouproudou silnici I/19, která spojuje Tábor s Plzní a tyčí se ve výšce 50 metrů nad hladinou Orlické přehrady a 100 metrů nad dnem řeky Vltavy.
Ve své době představoval vrchol stavařského umění, což později ocenila i odborná porota. Zasloužil se o to autor architektonického návrhu Karel Vejmelka, hlavní projektant Oskar Oehler a autor-projektant Josef Zeman. Stavba byla realizována za účasti společností Pragoprojekt, Hutní projekt Praha a Hutní montáže Ostrava-Vítkovice. Celkem bylo na konstrukci použito 4 116 tun oceli, přičemž jen samotný oblouk váží 3 100 tun.
V roce 2001 se Žďákovský most dočkal titulu Mostu století v kategorii ocelových silničních mostů.
Vzpomínka na zmizelou vesnici
Název upomíná na jednu zmizelou vesnici. Konkrétně se jedná o obec Žďákov u Chrástu, která musela ustoupit stavbě Orlické přehrady. Nápad postavit v této lokalitě most vznikl poprvé už v roce 1941. Kvůli plánovanému zvýšení hladiny přehrady o 20 metrů musely být původní plány ale přepracovány. Samotná stavba mostu začala v roce 1958 současně se stavbou hráze Orlické přehrady. Práce se však protáhly kvůli několikaleté přestávce v letech 1960-1964. Most byl definitivně dokončen až v roce 1967. Celkové náklady na výstavbu dosáhly 71 milionů československých korun.

Most, který odolává času
Odborníci z celého světa žasnou, že Žďákovský most stále stojí. V průběhu let se totiž nevyhnul problémům a jeho osud málem visel na vlásku. Největší komplikací byla trhlina, která byla objevena roce 1998 v trámu mostovky a vedla k úplnému uzavření mostu (s krátkým otevřením v zimě). Lidem to pořádně zkomplikovalo cestování veřejnou dopravou. Na jednom břehu museli vystoupit z autobusu a poté přejít pěšky na druhou stranu mostu, aby mohli nastoupit do autobusu druhého. Trvalo dva měsíce, než byla tato závada odstraněna.
Kvůli stále větší zátěži, především od těžkých kamionů, byl na jaře 2010 také zakázán provoz vozidel nad 13 tun. Plánovaná generální oprava narazila na finanční problémy. Původní odhad nákladů činil 400 milionů korun. S výběrovým řízením se cena snížila na 159 milionů korun, avšak kvůli soudním sporům začaly opravy až v červnu 2015. Během rekonstrukce byl most zcela uzavřen. Kompletní oprava byla dokončena na podzim roku 2017, kdy byl most znovu otevřen i pro pěší.
Navzdory komplikacím skoro šedesátiletý objekt stále odolává zubu času a plní svou funkci. A udivuje stavební experty.