V Česku se vyrábějí nejhezčí jízdní kola, která si oblíbili i olympijští vítězové. Až uvidíte, pochopíte.
Když se řekne favorit, lidem se vybaví buď legendární automobil značky Škoda, nebo o nic méně populární česká firma vyrábějící jízdní kola. A právě tato společnost je jedním z mnoha důvodů, proč na sebe může být Česko pyšné.
Historie značky Favorit se začala psát v 30. letech 20. století, kdy společnost začala vyrábět jízdní kola. Firma se rychle stala úspěšnou zejména díky její kvalitě a preciznosti, v době socialismu byla velmi oblíbená nejen mezi začátečníky, ale i mezi profesionálními cyklisty. Značka si už od začátku dávala záležet, aby byla kola nejen funkční, ale také designově povedená, bezúdržbová, spolehlivá, lehká a snadná na ovládání. Možná i proto to značka nakonec dotáhla ještě dál, než si kdy vůbec dokázala představit. Jen v samotném Československu měl toto kolo snad každý, a to i přesto, že stál asi dvojnásobek tehdejší mzdy.

Česká značka Favorit je známá i ve světě, oblíbili si je i olympionici
Favorit se stal symbolem pro českou cyklistiku, kola této značky totiž byla nejen kvalitní, ale také cenově dostupná. Za minulého režimu bylo navíc sehnání kola poměrně náročné, tento problém však značka neměla. A i to je důvodem, proč měl v této době kolo značky Favorit snad každý – a možná ho ve sklepě svých prarodičů najdete i dnes.
Ačkoliv byl výrobce Favorit nesmírně oblíbený v tehdejším Československu, po pádu komunismu se mu otevřely obrovské možnosti – zejména mohl zaujmout svými jízdními koly celý svět. A to se značce nakonec i podařilo i přesto, že konkurence rozhodně nebyla malá. V osmdesátých letech se kola vyvážela již do 38 zemí světa. Někdy v této době společnost zaznamenala první milion vyrobených kol. Už od roku 1956 na nich závodili nejen čeští cyklisté, ale také ti z dalších zemí – například z Indie, Albánie, Maďarska či Finska. I díky tomu se pak kola prodávala téměř sama, protože tito zahraniční závodníci jim přinesli snad ještě lepší výsledky než klasická reklama. V roce 2001 společnost zaznamenala, že vyrobila již dva a půl milionu kol, po pár letech ale začala značka stagnovat. Naštěstí se však nakonec zachránila.
Jízdní kola favorit se podívala i na olympijské hry, kde postupem času pomohla zajistit kompletní medailovou sbírku. V roce 1954 v Melbourne (stříbro), v roce 1964 v Tokiu (zlato) a v roce 1980 v Moskvě (bronz). Nejspíš i proto jsou na Favorit mnozí Češi tak pyšní.

Jak je na tom Favorit dnes?
Pokud se domníváte, že dnes je značka Favorit již minulostí, pak byste se spletli. Stejně jako v roce 1901 i dnes své produkty vyrábí v továrně v Rokycanech. Ačkoliv měla spoustu problémů, v roce 2011 prošla značka redefinicí, v dalších letech pak připravovala novou originální kolekci, která navazuje na tradice, které spočívají v precizní ruční práci, kvalitě a dodržení všech očekávání zákazníků. Od té doby představila ještě několik kolekcí vysoce kvalitních kol. Kvalitě odpovídá i jejich cena. Nejlevnější kolo byste nyní pořídili od 53 700 korun, ty nejdražší se mohou vyšplhat na více než 240 000 korun. Ta nejdražší jsou ale zároveň nejkvalitnější – kolo je lehoučké jako pírko, váží přibližně 5,5 kilogramu. Favorit svým zákazníkům slibuje jedinečnost, kterou si mohou sami vyzkoušet na testovací jízdě.
Ačkoliv již dnes není společnost Favorit tak známá jako kdysi, je oblíbená zejména mezi profesionálními cyklisty, kteří jsou si dobře vědomi výhod, které značka nabízí.