Větší, hezčí a s cenovkou 310 tisíc Kč. Konkurent Škody Octavie míří do Evropy a v Mladé Boleslavi nemají lehké spaní
Automobilový průmysl prochází zásadními změnami, které přinášejí nové výzvy pro zavedené evropské značky. Jednou z těchto výzev je rostoucí vliv čínských automobilek na evropský trh. Dongfeng Aeolus Shine Max je jedním z nejnovějších čínských modelů, který si klade za cíl zaujmout místo na trhu vozů nižší střední třídy.
Tento model by mohl být vážným konkurentem pro zavedené modely, jako je Škoda Octavia, která dlouhodobě dominuje nejen na českém trhu, ale i v celé Evropě.
Aeolus Shine Max se v Číně v přepočtu prodává za neuvěřitelných 310 tisíc korun, což je částka, která by v Evropě působila jako sen pro mnoho zákazníků. V Evropě, a tedy i v České republice, by měla být cena výrazně vyšší kvůli dovozním clům, homologaci a dalším poplatkům spojeným s uvedením nového modelu na trh. Nicméně na oficiálních stránkách dovozce pro Českou republiku cenovka začíná na 489 900,- korunách za nejslabší motorizaci se 115 koňmi a s chudší výbavou bez metalické barvy. Má se Škodovka začít bát?
„Moderní sportovní Coupé pro odvážné“
Tak to je popis, který se dočtete na oficiálních stránkách automobilky. Zda svým slovům dostojí ukážou až přímé srovnávací testy. Co víme již teď jsou čísla. Aeolus Shine Max není jen větší než Škoda Octavia, ale také nabízí i více ve srovnání s tímto oblíbeným modelem, pokud se rozhodneme srovnávat s nejnižší výbavou Essence u Octavie. S délkou 4660 mm a rozvorem 2680 mm překonává Octavii skoro o deset centimetrů u obou parametrů, což znamená více prostoru pro pasažéry a zavazadla. Tento čínský sedan navíc disponuje výkonnějším motorem. Zatímco Octavia ve své standardní verzi nabízí maximálně 150 koní, Aeolus Shine Max se může pochlubit až 190 koňmi. To je výkon, který zajišťuje přeplňovaný motor ve sportovní verzi Mach. Mírné překvapení se děje na poli převodovek, kdy čínský vůz nabízí v základu dnes již velmi překonaný pětistupňový manuál, škodovka má v podobné konfiguraci aspoň o stupeň navíc. Dražší verze Aeolu nabízí šestistupňový automat, o sedmistupňové dvouspojce, kterou disponuje za příplatek základní verze Octavie, si můžete nechat zdát.
Bezpečí v Číně je až na druhém místě. Výbava nepřekvapí.
Co už není tak slavné ve srovnání s Octavií jsou bezpečnostní asistenti. I v nejvyšší výbavě chybí čínskému autu asistent pro udržování v jízdním pruhu, který má Octávka již v základní výbavě. Taky počet airbagů je tristní. V základu u čínského vozidla jsou pouze 2, ve vrcholné verzi 4, zatímco Octavia v základní výbavě má airbagů 8. Co ovšem u Octavie ve verzi liftback nenajdete je panoramatické čelní sklo, které čínská konkurence nabízí ve své vyšší výbavě.
Čínská automobilka vsadila na moderní a elegantní linie, které zdůrazňují aerodynamiku vozu. Jelikož je design čistě subjektivní záležitost, posuďte sami, jak se vám líbí. S koeficientem odporu vzduchu pouhých 0,25 se tento model řadí mezi nejefektivnější vozy ve své třídě, což nejen přispívá k úspoře paliva, ale také ke klidné a pohodlné jízdě.
Lákává cena, takže kde je háček?
Cena je jedním z klíčových faktorů, který ovlivňuje rozhodování zákazníků při nákupu nového vozu. Čínské automobilky si to velmi dobře uvědomují, a proto často vstupují na nové trhy s agresivní cenovou politikou.
Importní cla, homologace a další administrativní náklady způsobí, že v Česku může být cena tohoto modelu zhruba dvojnásobná. Podle oficiálního ceníku pro český trh by měla nejvyšší výbava Donfengu přijít na 629 000,- korun včetně příplatku za metalízu. Pokud se čínská automobilka rozhodne dále udržet svou strategii nízkých cen, mohla by nabídnout evropským zákazníkům vůz se skoro srovnatelnou výbavou a někdy i vyšším výkonem motoru za nižší cenu než Škoda Octavia. A to je přesně ten scénář, který by mohl způsobit bezesné noci v Mladé Boleslavi.
Co čeká český trh?
Pokud se Dongfeng skutečně uchytí na českém trhu s modelem Aeolus Shine Max, může to znamenat značný otřes pro zavedené značky. Škoda Octavia, která se dlouhodobě těší obrovské popularitě, by najednou mohla čelit konkurenci, která nabízí více prostoru, vyšší výkon a takřka srovnatelné technologie za nižší cenu. A i když se cena Shine Max v Česku zdaleka nepřiblíží té čínské, stále může být dostatečně konkurenceschopná na to, aby přilákala část zákazníků, kteří dosud věrně volili značku Škoda, nebo třeba Dacii.
Je to signál, že časy se mění a automobilový průmysl musí být připraven čelit novým výzvám z Východu. Jak se s tím evropské značky popasují, ukáže až čas.
Zdroj: skoda-auto.cz, dfmotor.cz, autoforum.cz
[seznam-ads id="63251"] [seznam-ads id="63250"] [seznam-ads id="64854"] [seznam-ads id="64868"]