Tato barva světel na autech bude brzy legální. Češi ji zatím nikdy na silnici neviděli
Už brzy se budou moci řidiči na silnicích setkat s trochu jinými světly aut, než na jaká byli dosud zvyklí. Firma Mercedes-Benz totiž do některých vozů začne instalovat světla tyrkysové barvy. A má to dobrý důvod.
Světla aut mívají v drtivé většině případů bílou barvu. Sem tam lze ale narazit i na taková, která svítí žlutě či oranžově. Zanedlouho k nim ale přibyde i jiný odstín, a sice tyrkysový. Tato výbava se stane součástí některých vozů společnosti Mercedes-Benz. Na první dobrou by vás možná napadlo, že jde jen o nějaký designový prvek. Skutečný význam je ale úplně jiný.
Auta, která umí řídit sama
Světla tyrkysové barvy se objeví u mercedesů, jež jsou vybaveny systémem Drive Pilot. Jde o autonomní systém, který umí převzít za řidiče řízení. Ten se pak může pohodlně usadit a jen se kochat z okna. Drive Pilot udržuje vozidlo v jízdním pruhu, sleduje dopravní značky, reguluje rychlost a umí případně předjet jiné auto. Stále ale vyžaduje jistou míru pozornosti a v případě nenadálých situací musí osoba sedící za volantem řízení převzít.
Právě ve chvíli, kdy bude auto ovládáno prostřednictvím Drive Pilota, se u něj rozsvítí tyrkysová světla, aby o zapnutém systému věděli i ostatní řidiči.

U nás zatím ne
Na českých silnicích ovšem netradiční osvětlení automobilů neuvidíte. Na našem území totiž není Drive Pilot legálně povolen. V současné době je možné mu přenechat řízení jen v amerických státech Kalifornie a Nevada. V Evropě pak jen v Německu na některých dálnicích. Má ovšem limitovanou rychlost. Ta nesmí v době, kdy není automobil ovládán řidičem, překročit 95 kilometrů v hodině.
Schvalovací proces
Důvodů, proč nemá autonomní řízení v celé řadě zemí zelenou, je hned několik. Stále například panují obavy o bezpečnost. Dále se pak řeší otázky toho, kdo je v případě autonehody za škodu zodpovědný – zda je to řidič, nebo výrobce vozidla.
Čeští zákonodárci se už ale na příchod autonomních vozidel připravují. Pokud vše půjde hladce, mohly by se taková auta objevit na českých vozovkách už v lednu 2026. Nejdříve ale bude taková forma řízení legální jen v určitých úsecích, zejména pak na dálnicích.
A policie bude mít přístup do systémů ve vozidlech, aby mohla v případě vyšetřování autonehody zjistit, zda auto v době nárazu řídilo samo, nebo jej ovládal řidič. Řada odborníků se však shoduje na tom, že by v každém případě měl být za nehodu zodpovědný člověk za volantem. Zástupci firmy Mercedes-Benz tak vyzývají své zákazníky k tomu, aby i v případě, kdy je auto ovládáno autonomním systémem, sledovali vozovku a dění kolem sebe pro případ, že by museli sami zasáhnout.

Několik nehod
Autonomní řízení by mělo omezit počet dopravních nehod. Stále ale není tento systém dokonalý a v minulosti hned k několika nehodám došlo. Ta nejzávažnější se udála v roce 2018 ve státě Arizona. Tam totiž jedna řidička testovala samořídící vůz Volvo XC90.
Přestože měla sledovat vozovku, na mobilním telefonu se dívala na televizní pořad. A právě v té době auto srazilo chodkyni, která přecházela přes vozovku mimo přechod. Chodkyně svým zraněním podlehla. Řidička se nakonec trestu nevyhnula. Podle soudu totiž mohla, kdyby se koukala na cestu, nehodě zabránit. Odnesla si tak tříletý podmíněný trest.
Tato nehoda vyvolala další obavy z autonomního řízení. Nedůvěra pak ještě více narostla ve chvíli, kkdy se v USA na jedné z křižovatek srazily dva vozy s autopilotem, což je samo o sobě dost kuriózním případem. Strach je naprosto pochopitelný, neboť spousta lidí zkrátka nemá důvěru v auta, která řídí sama. Pravdou ale je, že jsou skutečně bezpečnější. Ze statistik totiž vychází, že mají vozidla s autopilotem řádově mnohem méně nehod než lidé.