Znalec pozná tento vůz jen podle světel. Je to noční můra ředitelů Škodovky
Hyundai i30 Kombi a Škoda Octavia Combi – dva vozy, které bojují o stejnou cílovou skupinu na českém trhu. Oba automobily prošly nedávnou modernizací, která se dotkla jejich designu, výbavy a motorizací. Na první pohled by se mohlo zdát, že Octavia má díky svému zavedenému jménu jasně navrch. Ale co když se na tento duel podíváme z jiného úhlu? Za méně peněz může Hyundai i30 nabídnout nečekaně hodně, což dává Škodě Octavia důvod k obavám.
Začněme tím nejzásadnějším faktorem, který často rozhoduje o volbě nového vozu: cena. Základní verze Hyundai i30 Kombi 1.5 CVVT o výkonu 81 kW startuje na ceně 459 990 Kč. To je o více než 200 tisíc korun méně než základní Škoda Octavia Combi s motorizací 1.5 TSI (110 kW), která začíná na 659 900 Kč. Rozdíl v ceně je tedy markantní, ale co Hyundai za tuto cenu nabízí?
Už v základní verzi Hyundai i30 Kombi nabízí bohatou výbavu, která zahrnuje například LED přední a zadní světla, přední a zadní parkovací senzory, couvací kameru nebo navigaci s 10,25palcovým displejem. Octavia naproti tomu tuto úroveň komfortu a asistentů ve své základní výbavě nenabízí, což znamená, že si zákazník musí připlatit za vyšší verze.
Výkon a motorizace – Škoda má navrch, ale…
Je pravda, že co se týče výkonu, je na tom Octavia lépe. Její motor 1.5 TSI poskytuje výkon 110 kW (250 Nm) oproti 81 kW (144 Nm) u atmosférického motoru Hyundai i30. To se projevuje také ve zrychlení z 0 na 100 km/h, kde Octavia zvládne sprint za 8,3 sekundy, zatímco Hyundai i30 za 12,6 sekundy. Octavia je tedy svižnější a vhodnější pro řidiče, kteří preferují dynamickou jízdu.
Nicméně, Hyundai i30 není vozem pro závodníky, ale pro řidiče, kteří hledají spolehlivý, praktický a cenově dostupný vůz pro každodenní užití. V reálném provozu je tedy rozdíl ve výkonu méně podstatný než rozdíl v ceně a výbavě.
Spotřeba a provozní náklady – Hyundai vítězí
Dalším důležitým aspektem jsou provozní náklady, především spotřeba paliva. Hyundai i30 Kombi má kombinovanou spotřebu 5,9 l/100 km, zatímco Octavia Combi s výkonem 110 kW slibuje spotřebu 4,8 l/100 km. Rozdíl na první pohled nevypadá nijak dramaticky, ale při reálném používání Hyundai často dokáže držet spotřebu kolem této hodnoty, zatímco Octavia se při svižnější jízdě může dostat na vyšší čísla.
Navíc Hyundai stále nabízí atmosférický motor, což znamená jednodušší a potenciálně spolehlivější konstrukci oproti přeplňovaným jednotkám, jako je motor TSI u Octavie. To může znamenat nižší servisní náklady v dlouhodobém horizontu, což je dalším bodem pro Hyundai.
Velikost a praktičnost – větší není vždy lepší
Větší zavazadlový prostor je tradičně jednou z hlavních předností Octavie. Se svým kufrem o objemu 640 litrů (1700 litrů se sklopenými sedadly) skutečně nabízí více prostoru než Hyundai i30, který má 602 litrů (1650 litrů se sklopenými sedadly). Na papíře tedy Octavia vítězí, ale v praxi jsou rozdíly minimální. Oba vozy mají praktický tvar kufru a rovnou podlahu po sklopení zadních sedadel, což je pro většinu uživatelů klíčové.
Rozvor náprav je u Octavie také delší (2686 mm oproti 2650 mm u i30), což se projevuje o něco větším prostorem pro nohy pasažérů na zadních sedadlech. Ale ani v Hyundai i30 si cestující nebudou připadat stísněně, a navíc nižší hmotnost a kompaktnější rozměry znamenají, že i30 může být agilnější při parkování ve městě a manipulaci v úzkých prostorech.
Konečné rozhodnutí – Hyundai jako rozumná volba
Pokud hledáte praktické a cenově dostupné kombi, Hyundai i30 je jasnou volbou. Za více než 200 tisíc korun nižší cenu, než u Octavie dostanete solidní vůz s bohatou základní výbavou, nízkými provozními náklady a spolehlivým motorem. Octavia nabízí větší výkon a prostor, ale tyto výhody jsou vykoupeny výrazně vyšší cenou.
Je tedy jasné, proč by měli mít v Mladé Boleslavi těžké spaní. Hyundai i30 na trhu kompaktních vozů prakticky nemá konkurenci.
Zdroj: aktualne.cz, autohled.cz, autorevue.cz
[seznam-ads id="63251"] [seznam-ads id="63250"] [seznam-ads id="64854"] [seznam-ads id="64868"]