Velká Británie odhalila plány na dálkové letadlo na vodíkový pohon
Britský Institut leteckých a kosmických technologií (ATI) v pondělí představil koncept středně velkého dálkového dopravního letadla na vodíkový pohon, které by podle něj mohlo přepravovat 279 cestujících na letech dlouhých až 5250 km. Plány jsou součástí společné iniciativy FlyZero, podporované z vládních a průmyslových prostředků, jejímž cílem je dosáhnout nulové produkce uhlíku v letecké dopravě, informuje portál ainonline.com.
Koncepční nákresy a informace zveřejněné 6. prosince nabízejí náhled na podrobnější návrhy, které partneři FlyZero podle svých slov zveřejní na začátku roku 2022. Kromě středně velkého dopravního letadla by měly zahrnovat alternativní návrhy „regionálních“ a „úzkotrupých“ letadel poháněných kapalným vodíkem.
Institut ATI uvedl, že podrobné závěry dvanáctiměsíčního výzkumného projektu FlyZero budou zahrnovat technologický plán, hodnocení udržitelnosti a „tržní a ekonomické“ zprávy.
Několik málo podrobností, které Institut ATI zveřejnil, počítá s kombinací technologií, jako jsou křídla bez palivových nádrží, kryogenní nádrže na kapalný vodík, palivové články a systémy elektrické energie a vodíkové plynové turbíny. Podle oznámení by letadlo „střední velikosti“ mělo mít rozpětí křídel 53 metrů a dvojici turbovrtulových motorů poháněných přímým spalováním vodíku. Palivo by bylo uloženo ve dvojici kryogenních palivových nádrží v zadní části trupu a ve dvou menších „lícních“ nádržích v přední části trupu, které by udržovaly rovnováhu při spotřebě paliva.
Letadlo, které by létalo z Londýna, by bylo schopné létat bez mezipřistání do měst, jako jsou San Francisco, Dillí, Peking, Vancouver, Mexico City a Rio de Janeiro. Institut ATI uvedl, že se očekává, že letadlo bude létat rychlostí srovnatelnou se současnými letadly.
Tým projektu FlyZero zahrnuje přibližně 100 odborníků z mnoha společností, včetně Airbusu, Rolls-Royce, GKN Aerospace, Spirit AeroSystems, GE Aviation, Reaction Engines, NATS, EasyJet a Eaton.
Podle ATI jsou koncepty FlyZero zaměřeny především na podporu demonstrace technologií na podporu dosažení dlouhodobých cílů pro lety s nulovými emisemi uhlíku. „I když jeho letadlo zůstane jako koncept, poznatky z projektu FlyZero mají pomoci britskému leteckému sektoru a jeho dodavatelskému řetězci využít příležitostí, které nová generace letadel přinese,“ řekl mluvčí ATI.
Zdroj: ainonline.com