Vědci jsou schopni vyrobit bezemisní letecké palivo ze slunečního záření a vzduchu
Vědci postavili závod, který dokáže vyrábět uhlíkově neutrální kapalná paliva ze slunečního záření a vzduchu. Bezemisní čistá paliva představují budoucnost letecké a námořní dopravy, informoval IASS Potsdam.
Výzkumníci ze švýcarského federálního technologického institutu v Curychu (ETH) postavili závod, který dokáže vyrábět uhlíkově neutrální kapalná paliva ze slunečního záření a vzduchu. „Solární petrolej“ má zásadní význam pro udržitelnost letectví a námořní dopravy. Závod vyvinutý v Curychu lze využít k výrobě syntetických kapalných paliv, která při spalování uvolňují jen tolik CO 2, kolik se dříve při jejich výrobě extrahovalo ze vzduchu.
Vědci pod vedením Alda Steinfelda, profesora obnovitelných zdrojů energie na ETH, už dva roky provozují mini solární rafinerii na střeše budovy laboratoří. „Toto zařízení úspěšně demonstruje celý proces přeměny slunečního záření a okolního vzduchu na paliva. Poskytuje směs vodíku a oxidu uhelnatého, který se pak zpracovává na petrolej, methanol nebo jiné uhlovodíky. Systém funguje stabilně v reálných solárních podmínkách a poskytuje jedinečnou platformu pro další výzkum a vývoj,“ říká Steinfeld. Technologie je nyní už dostatečně vyspělá i pro průmyslové využití.
Poušť nabízí ideální podmínky
Rozbory celého procesu ukazují, že palivo by stálo 1,20 až 2 eura za litr, pokud by bylo vyráběné v průmyslovém měřítku. Pouštní oblasti s vysokými slunečními zdroji jsou zvláště vhodné jako výrobní místa. „Na rozdíl od biopaliv, jejichž potenciál je omezený kvůli nedostatku zemědělské půdy, nám tato technologie umožňuje uspokojit celosvětovou poptávku po leteckém palivu tím, že využívá méně než jedno procento světové vyprahlé půdy a nekonkuruje produkci potravin,“ vysvětluje Johan Lilliestam, vedoucí výzkumné skupiny a profesor na Univerzitě v Postupimi.
Je zapotřebí podpora politiků
Vzhledem k vysokým počátečním investičním nákladům však budou solární paliva potřebovat politickou podporu, aby si zajistila svůj vstup na trh. „Stávající podpůrné nástroje Evropské unie – obchodování s emisemi a kompenzace – nejsou dostatečné ke stimulaci tržní poptávky po solárních palivech. S ohledem na to navrhujeme přijetí evropského technologicky specifického systému kvót pro letecké palivo,“ vysvětluje Johan Lilliestam.
Zdroj: IASS Potsdam